جمعه، 31 فروردین 1403

استقرار کامل نظام مراقبت‌های اولیه طی نیمسال اول 95

سخنگوی وزارت بهداشت از برنامه این وزارتخانه برای پوشش کامل کشور از نظر استقرار نظام مراقبت‌های اولیه طی نیمسال اول 95خبر داد.

 

 

سازمان نظام پزشکی دکتر ایرج حریرچی در حاشیه اولین همایش سراسری پزشک خانواده که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت : نظام ارجاع و سطح بندی خدمات طبق اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی سلامت وظیفه و هدف اصلی وزارت بهداشت است .

وی گفت: با توجه به منابع مالی موجود و تعداد پزشک در دسترس؛ برنامه چند لایه‌ای داریم که هدف اصلی آن در دراز مدت تخصیص یک مراقب سلامت در روستا و یک کارشناس سلامت در شهر برای همه مردم است.

 

وی با اشاره به اینکه کارشناسان و مراقبان سلامت آموزش‌های لازم را دیده‌اند افزود: بدین ترتیب همه مردم به یک پزشک خانواده متصل می‌شوند که برای اجرای آن نیز یک برنامه 10 تا 15 ساله در نظر گرفته شده است.

به گفته وی هم اکنون برای تمام روستاییان و شهرهای زیر 28 هزار نفر و فارس و مازندران این نظام تکمیل شده است. به تدریج نیز قرار است به شهرهای زیر 50 هزار نفر و بعد از آن زیر 100 هزار نفر برسد. در چند استان نیز پوشش را کامل خواهیم کرد.

 

*** پزشک خانواده دروازه بان اصلی نظام سلامت

حریرچی همچنین از تعهد وزارت بهداشت مبنی بر کامل کردن پوشش تمام کشور از نظر مراقب و کارشناس سلامت تا نیمه اول سال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد : اگر مدل پزشک خانواده درست اجرا شود، می تواند دروازه بان اصلی نظام سلامت باشد و اکثر هزینه‌ها از بین می رود.

قائم مقام وزیر بهداشت  ادامه داد: با توجه به بودجه سالانه و هزینه‌های نظام سلامت برای پزشک خانواده سال به سال برنامه ریزی می‌کنیم و 2 هزار و 27میلیارد تومان برای پزشک خانواده اعتبار داریم و برای 28 میلیون روستایی با 17 هزار خانه بهداشت و 2500 مرکز درمانی و 6 هزار پزشک خدمت ارائه کرده‌ایم.

 

*** مراجعه به متخصص از پزشک عمومی بیشتر است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از سال 80 تا 92 این اعتقاد وجود داشت که پزشک خانواده باید نقش محوری داشته باشد افزود: مراجعه به متخصص در همین بازار آزاد طی این 12 سال 1.8 برابر و به پزشک عمومی 1.2 برابر شده است.

وی با بیان اینکه هر ایرانی به طور متوسط 2.83 بار به متخصص و 2.63 بار به پزشک عمومی مراجعه می‌کند؛ ادامه داد :این اولین بار است که مراجعه به متخصص از پزشک عمومی بیشتر شده است .

وی با بیان اینکه ‌در حال حاضر در تمام کشور حدود 11 هزار و 800 نفر پزشک عمومی داریم که با بیمه به طور مستقیم قرارداد دارند؛ گفت : 6000 پزشک عمومی مستقر در شبکه مراقبت‌های اولیه داریم و از سال 62 تا کنون سالیانه 3 تا 5 هزار خروجی پزشک عمومی داشته‌ایم اما بقیه این پزشکان کجا هستند؟

به گفته حریرچی این نظام پرداخت باعث شده که پزشکان عمومی از کشور خارج شوند یا شغل دیگری را انتخاب کنند واگر این سیستم ادامه پیدا کند وضع به همین منوال پیش می‌رود.

وی در خصوص علت عدم مراجعه کسانی که خدمت دریافت نکرده‌اند گفت:‌63 درصد از کسانی که به پزشک مراجعه نکرده‌اند علت آن را هزینه بالا عنوان کرده‌اند و 58 درصد نیز خوددرمانی کرده‌اند که باعث می‌شود تعداد قابل توجهی از مردم خدمت دریافت نکنند.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح  کرد :در زمینه پزشکان عمومی کشورهایی موفق بودند که نظام ارجاع را اجرا کرده و وزارت بهداشت نقش تولیت را بر عهده داشته است.

وی با گلایه از اینکه به کرامت انسانی کمتر توجه می‌کنیم و به مردم احترام نمی‌گذاریم ادامه داد: ما در بیمارستان‌های دانشگاهی معمولا بهترین خدمات را ارائه می‌کنیم ولی در جلب رضایت مردم و احترام به آنها موفق نیستیم. دسترسی، کیفیت و کارایی جزو خدمات میانی است که باید ارائه شود.

 

*** رتبه 88 سرانه سلامت را در دنیا داریم

حریرچی در خصوص وضعیت ایران در منطقه از لحاظ شاخص‌های بهداشتی و درمانی گفت: مادر میان 22 کشور منطقه رتبه‌ای بین یازدهم تا شانزدهم را داریم که نسبت به 40 سال پیش پیشرفت زیادی کردیم اما کشورهای دیگر هم پیشرفت کرده‌اند و  از بین 190 کشور از لحاظ شاخص‌های بهداشتی و درمانی جایگاهی بین رتبه 90 تا 105 را داریم.

وی افزود: از لحاظ حجم اقتصاد؛ رتبه 17 تا 18 را در دنیا داریم اما سرانه بهداشت و درمان ما رتبه هشتاد و هشتم را دارد.

 

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه 16.7 مردم بعد از گذشت حدود 33 سال از انقلاب بیمه نبودند اظهار کرد: در تهران،‌کرج و قم 23 تا 25 درصد مردم بیمه نبودند و در برخی از مناطق شهری نیز 17 درصد مردم برای یک بار بستری فقیر می‌شدند. برای اینکه وضعیت فعلی را بهبود دهیم باید سیاست‌های ابلاغی و مدل سازمان بهداشت جهانی را انجام دهیم .

وی تاکید کرد :ما موظف هستیم از لحاظ شاخص‌های بهداشتی و درمانی کشور اول منطقه باشیم و میزان پولی که دولت به نظام سلامت می‌دهد نیز باید از میانگین منطقه بیشتر باشد.

 

 

وی با انتقاد از ادامه روند نظام پرداخت به صورت مبتنی بر عملکرد گفت : این نظام پرداخت برای بیشتر کشورهای دنیا منسوخ شده و یکی از اصلی ترین علل مشکلات کنونی بهداشت و درمان همین نوع از نظام پرداخت است. متاسفانه جامعه پزشکی هم دانسته یا ندانسته آن را تبلیغ می‌کند که بیشترین آسیب را پزشکان عمومی از این بابت می‌بینند.

 

وی با اشاره به اینکه طی 10 سال منتهی به سال 92 بیمه‌ها 14 تا 17 درصد منابع و وزارت بهداشت 15 تا 17 درصد منابع را تامین کرده‌اند بیان داشت : وقتی قسمت عمده پرداخت در حوزه نظام سلامت از جیب مردم باشد آنها خودشان انتخاب می‌کنند که به کدام پزشک مراجعه کنند و دود این کار به چشم رده‌های میانی ارائه کننده خدمت مثل پزشکان عمومی می‌رود.

انتهای پیام/ع

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.