پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تبریک هیات رئیسه مجمع عمومی نظام پزشکی به سرپرست وزارت بهداشت

تبریک هیات رئیسه مجمع عمومی نظام پزشکی به سرپرست وزارت بهداشت
هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه ای خطاب به دکتر سعید نمکی انتصاب ایشان به سرپرستی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی را تبریک گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی متن این نامه به شرح ذیل است:

 

جناب آقای دکتر سعید نمکی

سرپرست محترم وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

سلام علیکم

   احتراماً ضمن تبریک به مناسبت انتخاب حضرتعالی بعنوان سرپرست وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با شناختی که از نظرات و عقاید شما در جلسات حضوری متعدد بدست آمده است ، این حسن انتخاب ریاست محترم جمهوری را به فال نیک می گیریم .

آنچه در شرایط کنونی ، وظایف پیشاروی جنابعالی را اهمیت دوچندان می بخشد و به دشواری چالش های فراراه نظام سلامت می افزاید، بحران " سیاستهای سلامت " و " منابع پایدار " می باشد . با درایت و علاقمندی که در آن مقام محترم نسبت به پزشکی سلامت محور سراغ داریم ، امید فراوان می رود تا با تعامل و همفکری با صاحبان فرآیند، بر اشتباهها و خطاهای گذشته فائق آمده و سلامت  و سربلندی کشور عزیزمان را هدف عالی کلیه اقدامات قرار دهید.

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در مردادماه 1397 ، از جمله چنین آمده است : " با تغییرات بسیار مهم و معنادار در ترکیب سنی جمعیت و توجه به مطالعات دموگرافیک ، همزمان با بررسی  زمینه های گسترش اپیدمیولوژیک بیماریهائی از قبیل دیابت ، فشارخون ، بیماری های قلب و عروق ، حوادث عروقی مغز و به موازات تغییر ترکیب سنی جمعیت کشور و تغییرات هرم سنی و افزایش و غلبه میانسالان و سالمندان که در ترکیب جمعیت رخ خواهد داد ، الزامات روشن و ضرورتهای ویژه پیش روی دولت و اداره کنندگان و فعالین سلامت کشور قرار گرفته است . طراحی نظام سلامت متناسب با تغییرات و گرایش های فوق از وظایف استراتژیک سازمان نظام  پزشکی تلقی می شود و باید جهت تدوین آن برنامه ریزی کرد و مسئولین دولتی و متولیان امر سلامت ناگزیر از توجه به نظرات ارائه شده از سوی سازمان نظام پزشکی و برنامه ریزی بر اساس آن می باشند."

اینک که مسئولیت سنگین وزارت بهداشت و درمان ، و به بیانی تولیت امرسلامت کشور بر عهده شما قرار گرفته است ، امید فراوان می رود تا در راه نظام سلامت جامع نگر و متناسب با تغییرات جمعیتی و اپیدمیولوژیک ، اقدامات اساسی و مهمی در ایجاد زیرساخت های ضروری و لازم در این دوره وزارت به انجام برسند. نظام سلامت مبتنی بر پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور ، اساسی ترین پاسخ به مشکلات نظام سلامت فعلی کشور است که ساختاری موزائیکی و تلفیقی از چند سیستم مختلف را در خود جمع کرده است .

در راه رسیدن به هدف فوق ، به رسمیت شناختن حق " بخش خصوصی " در اشکال مختلف فعالیت فردی ، موسسات درمانی ، تشخیصی و ... امری حیاتی بحساب می آید. زیرا بدون محترم شمردن زحمات ، و سرمایه گذاری جامعه پزشکی دربخش خصوصی ، هر گز نمی توان به توسعه  عدالت محور نظام سلامت امیدوار بود.

اقداماتی که از ابتدای طرح تحول سلامت " در مبارزه با جایگاه و منزلت جامعه پزشکی از سوی مسئولین وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی آغاز و از تریبون های مختلف پژواک نامبارک خود را دریافت کرد بهیچوجه به نفع سلامت مردم ایران نبود و آثار مخرب آن شیوه برخورد با جامعه خدوم پزشکی افق روابط متقابل و اعتماد فیمابین مردم و پزشکان را به مخاطره انداخته است . انتظار سازمان نظام پزشکی از جنابعالی و سایر مسئولین امر سلامت ، علاوه بر همفکری و کار کارشناسی مشترک از سوی وزارت بهداشت ، وزارت رفاه و سازمان نظام پزشکی ، احترام به شان و منزلت همکاران پزشک و کلیه فعالین حرف پزشکی از ابتدای شروع هر برنامه وسیاست و تحول است .

موضوع مهم دیگر ، بخصوص در فصل بررسی و تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی ، تامین منابع مالی پایدار برای برنامه های توسعه بهداشت درمان کشور است . در حال حاضر جامعه پزشکی با مطالبات پرداخت نشده ای از سوی سازمانهای بیمه گرو به تبع آن بیمارستانها و مراکز دولتی مواجه است که خود این نارسائی ، مولود اعوجاج و اخلال در نظام بیمه ای کشور است . سازمانهای بیمه گر (در قالب پایه و تکمیلی) با سیاستها و چرخش مالی خاصی اداره می شوند که نمونه موفقی از آن در مطالعات تطبیقی با هیچ کجای دنیا دیده نخواهد شد. اساس صنعت بیمه ، دچار بحران و بیماری است و با ادامه روند های سابق ، هیچ امیدی به آینده بهتر این صنعت نمی توان داشت . در کوتاه مدت تزریق اعتبارات کافی به بیمه سلامت و تقویت بیمه تامین اجتماعی ، در شرایطی که بر مبنای تعریف صنعت بیمه ، نباید چنین باری بردوش بودجه سالانه باشد، در حال حاضر ضرورت مطلق دارد زیرا فعلاً مطالبات انباشته شده طلبکاران این بیمه ها از پزشکان شاغل در بخش خصوصی گرفته تا مراکز و موسسات خصوصی ، پزشکان خانواده ، پزشکان و سایر فعالین شاغل در مراکز دولتی و ... و بر این همکاران فشار آورده و چرخش زندگی را به دشورای کشانده است. ولی از حضرتعالی با آن تجارب ذیقیمت در عرصه مطالعات نظام سلامت و روشهای تامین بودجه آن ، انتظار فراوان می رود تا گام های اولیه را در اصلاحات اساسی نظام بیمه کشور پایه گذاری بفرمائید.

پیش از این صلاح نیست در نامه تبریک انتصاب حضرتعالی به شرح مشکلات بپردازیم ولی نکته اساسی و مهم ، نوع تعامل وزارت تحت سرپرستی شما با سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی است هر قدر این رابطه دوطرفه احترام آمیز، سازنده و دلسوزانه باشد، به همان نسبت می توان موفقیت دوران وزارت شما را در افقی روشن پیش بینی کرد.

 

با آرزوی توفیق و سربلندی شما

هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی

دکتر عباس آقازاده                              دکترلاله تدین                                     دکتر محمدحسین انصاری مود

برچسب ها : مجمع عمومی
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.