پنجشنبه، 9 فروردین 1403

1.5 درصد از جمعیت کشور ما مبتلا به بیماری صرع هستند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه صرع یکی از شایع ترین بیماری‌های مغزی است ، اظهار داشت : 1.5 درصد از جمعیت کشور ما مبتلا به بیماری صرع هستند و 4 درصد از مبتلایان جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی در دوازدهمین کنگره بین المللی صرع  در سالن همایشهای بین المللی رازی ضمن بیان اینکه صرع یکی از شایع ترین بیماری‌های مغزی است گفت: تنوع در علل بروز بیماری صرع رسیدن به یک پروتکل برای پیشگیری و درمان آن را سخت کرده است.

وی افزود :البته روشهای امید بخشی در این زمینه پیدا شده است اما در کشور ما هنوز یک نظام دقیق برای بیماران مبتلا به صرع نداریم.

وی با بیان اینکه آمار صرع در کشور به صورت جسته و گریخته است و آنچه که اعلام می‌شود بر اساس گمانه زنی است ادامه داد : طبق تخمین‌هایی که زده می شود 1.5 درصد از جمعیت کشور ما مبتلا به بیماری صرع هستند که در دنیا این میزان شش الی هفت نفر به ازای هر 100 هزار نفر است و در کشورهای صنعتی میزان آن 49 نفر به ازای هر 100 هزار نفر پیش بینی می‌شود.

 

وی علت بالا بودن بروز صرع در کشور را نسبت به نرم جهانی آن بالا بودن حوادث ترافیکی و تروما در کشور دانست واضافه کرد : در درمان موفق صرع همراهی بیمار و همراهان او بسیار حائز اهمیت است و در بحث بیماری صرع سه گپ بزرگ و جدی وجود دارد اول اینکه باید بیمار و همراهان او آموزش داده شوند همچنین مسئله خرافی،‌درباره این بیماری باید بر طرف شود و از این بیماران انگ زدایی کنیم.

زالی بیان داشت : این بیماری مزمن درمان پذیر است و با رشد اجتماعی فرد تناقضی ندارد. بنابراین برای اشتغال این افراد در جامعه نباید محدودیت ایجاد شود.

 

 

**300 هزار نفر در کشور مبتلا به صرع مقاوم هستند

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تعداد مبتلایان صرع مقاوم به درمان را 250 تا 300 هزار نفر در کشور دانست واذعان داشت : 30 درصد مبتلایان به صرع، صرع مقاوم به درمان دارند. البته 20 درصد افرادی که با تشخیص صرع به پزشک مراجعه می‌کنند تشخیص‌شان واقعی نیست چرا که بعضا این بیماری با بیماری سنکوپ و بیماری قلبی و عروقی اشتباه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: تشنج در کودکان می‌تواند با یک مکانیزم کاهش یابد در ایران کار جدی آماری برای تعیین میزان مرگ و میر ناشی از صرع انجام نشده است. اما می‌توان به صورت تقریبی میزان مرگ و میر را 4 درصد عنوان کرد و از لحاظ تجمعی در بین بیماران جهانی در سن 80 سالگی میزان مرگ ومیر تا 3 درصد افزایش می‌یابد.

زالی با تاکید بر لزوم توانمندسازی گروه‌های مختلف پزشکی برای درمان صرع گفت: درمان بیماری صرع دشوار بوده و نیاز به همراهی و ممارست پزشک دارد به ویژه در پزشکان عمومی چرا که پزشک عمومی خط اول تشخیص و درمان این بیماری‌است.

 

وی با اشاره به اینکه درمان اصلی بیماری صرع درمان دارویی است، خاطرنشان کرد : البته برخی از داروهای مورد نیاز برای درمان آن در کشور وجود دارد و برخی از آنها باید به کشور وارد شود. همچنین روشهای نوین درمان صرع نیز باید وارد کشور شوند و در این زمینه باید از نظر انجمن‌های تخصصی مربوطه بهره برد چرا که نگاه انجمن‌های تخصصی ملی است نه صنفی و می‌تواند افق‌های درمانی جدید را به کشور وارد کند تا مردم ما از این روشهای نوین بهره مند شوند.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه صرع بیماری گران و درمان آن طولانی مدت است ادامه داد: باید حمایت‌های لازم را از بیماران مبتلا به صرع از نظر اجتماعی، بیمه‌ای، اقتصادی و روانشناسی انجام دهیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه روشهای نوین درمانی با روش‌های پیشین هم‌پوشانی دارند و باید به یک مجموعه تبدیل شوند گفت: ابتدا باید از ظرفیت‌های هر دارو به حد کفایت استفاده کنیم و سپس به سمت کم‌دارویی پیش برویم روشهای جدید جراحی و درمانی نیز در راه است. باید از بیماران صرع حمایت روانی اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.