جمعه، 10 فروردین 1403

سهم ناچیز پزشکان از رشد و اصلاح تعرفه ها

سهم ناچیز پزشکان از رشد و اصلاح تعرفه ها
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که رشد تعرفه ها باید متناسب با تورم و نیازها باشد ، گفت : کمتر از 40 درصد پولی که از رشد و اصلاح تعرفه ها به دست می آید در جیب پزشکان می رود.

 دکتر محمد جهانگیری در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی باتاکید بر این که ناوگان تکنولوژی و زیرساختها نیازمند به روز رسانی متناسب با توسعه خدمات سلامت است ، اظهار داشت : اگر به این معقوله نپردازیم مردم متضرر می شوند بنابراین همه آن پولی که از رشد و اصلاح تعرفه ها به دست می آید در جیب پزشکان نمی رود بلکه تنها مقدار محدودی از آن که کمتر از 40 درصد است شامل پزشکان می شود.

وی افزود :  بیشتر درآمدها صرف تجهیزات و دارو و خدمات هتلینگ  می شود ، لذا باید دقت کرد تا رشد تعرفه ها متناسب با تورم و نیازها صورت گیرد زیرا درآمد اختصاصی وزارت بهداشت و همه اقشار جامعه پزشکی را که در حوزه سلامت سرمایه گذاری کرده اند ، شامل می شود و اگر  این مهم رخ ندهد در نهایت ضرر آن متوجه مردم می شود.

وی بیان داشت : غالب درآمدهای جامعه پزشکی تا امروز صرف توسعه خدمات در حوزه های مختلف پزشکی شده است مثلا اگر درآمدی برای درمانگاه و بیمارستان ها و پزشکان در بخش خصوصی میسر بوده است سعی شده امکانات ارائه خدمت را توسعه داده و در زیرساختها سرمایه گذاری کنند که درنهایت به نفع مردم و دولت است.

**تعرفه صرفا ویزیت نیست

وی با بیان این که ویزیت و خدمات سرپایی هزینه های متواتر ندارد ، اذعان داشت : بیشتر هزینه ها در حوزه بستری و خدمات پاراکلینیک است و سهم عمده پرداختها در حوزه های متفاوت به دارو و تجهیزات و لوازم مصرفی برای تشخیص و درمان  تعلق می گیرد.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که هتلینگ بین 15 تا 20 درصد تعرفه ها  را به خود اختصاص می دهد ، تصریح کرد : خدمات پاراکلینیک هزینه های خاص خود را دارد و حدود دستمزدها از رقم های پرداخت شده به کمتر از 40 درصد هزینه های کل  می رسد و غالب پول ها به حوزه سلامت باز می گردد و سرمایه گذاری می شود.

وی با تاکید بر این که هر ساله شاهد افزایش تورم و حقوق و دستمزد هستیم ؛گفت : باید رشد تعرفه ها حداقل متناسب با رشد هزینه ها در بیمارستان ها و مراکز درمانی باشد و بر اساس قانون یک بازنگری در تعیین تعرفه داشته باشیم تا متناسب با منابع و وضعیت کشور تصمیم گیری در این حوزه انجام شود.

جهانگیری با ا شاره به فریز تعرفه ای طی سالهای گذشته ابراز داشت : طبق وظیفه قانونی و صنفی سازمان نظام پزشکی هر ساله نظر کارشناسی خود را در خصوص تعرفه های پزشکی اعلام می کند تا مد نظر مسوولان مربوطه قرار گیرد و همواره بر اساس متدلوژی و استراتژی حرکت نموده ایم .

وی ضمن تاکید بر این مطلب که باید عدالت در درآمد را بین جامعه پزشکی برقرار کنیم ، تصریح کرد: خدمات پایه و موثر در سلامت همواره مورد بی مهری واقع شده و برای همکاران نسخه نویس مانند گروههای اطفال ، داخلی ، عفونی  و  روانپزشکی با عنوان ضریب ترجیحی پیشنهاد رشد متناسب و معقول تعرفه ها را داده ایم .

جهانگیری یاد آور شد : همواره بر خود مسجل می دانیم تا در تمامی شرایط، همکاری های لازم را برای ارائه نظرات کارشناسی و حمایت ا ز حقوق مردم و جامعه پزشکی انجام دهیم .

**کیفی سازی خدمات و رفع نیازهای سلامت

معاون سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که باید در حوزه تعرفه گذاری و تعیین ارزش نسبی خدمات اهدافی را پیگیری کنیم ، بیان داشت : این اهداف شامل تغییر رفتارمناسب در خدمت گیرنده و خدمت دهنده ، کیفی سازی خدمات و رفع نیازهای واقعی سلامت در حوزه های مختلف است.

وی با اشاره به این که تعرفه یک مبحث اصولی در ارائه خدمات با کیفیت است ، افزود : طبق قوانین مرتبط با رفاه اجتماعی و قانون اساسی باید دسترسی عادلانه به خدمات سلامت برای مردم مهیا باشد و پوشش خدمات برای سلامت آنها انجام شود.

وی با تاکید بر این که حمایت مالی و اجتماعی از مردم به عنوان یک اصل تلقی می شود ، ادامه داد : باید نگاهی واقع بینانه به مسائل داشته باشیم و با در نظر گرفتن منابع و نیازها تعادلی را ایجاد کنیم.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که اصل تعادل منابع و مصارف صرفا به معنای کاهش منابع یا متوازن کردن مصارف با منابع نیست ، تصریح کرد :  باید تعادل منابع را به سمتی ببریم که وقتی نیازها در کشور فروخفته است و باید پاسخگو باشیم ؛لذا تزریق منابع جدید لازم است.

جهانگیری با بیان این که اگر منابع پایدار نباشد دچار مشکل می شویم، اضافه کرد : در سنوات گذشته برای رفع معضلات اقدامات خوبی انجام شده  از جمله این که ناوگان بخش دولتی نسب به قبل مجهزتر شد و  میزان پرداخت از جیب مردم نیز با اجرای طرح تحول کاهش یافت.

وی با گریز به دستاوردهای طرح تحول سلامت گفت : این طرح در مواقع بحرانی از به فقرانداختن مردم پیشگیری کرده و دسترسی به خدمات را برای اقشار آسیب پذیر جامعه بیشتر و بهتر کرد لذا توقف آن مشکلاتی را ایجاد می کند از جمله این که کیفیت خدمات تحت الشعاع آن قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در تمام شهرستان ها پزشکان متخصص و مقیم داریم که در سطح عمومی و تخصصی خدمات با  کیفیتی را به مردم نقاط محروم و کم برخوردار ارائه می دهند لذا عدم حضور یا نبود تدابیر لازم برای توسعه خدمات ، آسیبهای جبران ناپذیری خواهد داشت.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.