جمعه، 10 فروردین 1403

وقفه در تولید سرم بدنبال تغییرات خط تولید

بحث کمبود سرم در کشور به علت تغییر خط تولید یکی از کارخانه های مطرح داروسازی بود که ا لزام و اجبار به تغییر خط بود لذا برای مدتی تولید سرم در کشور وقفه داشت
دکتر شهاب الدین جنیدی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه سال 93 سال آرامش بازار دارویی کشور بود و در سال 94 در خصوص برخی از اقلام فوق تخصصی و معمولی مانند سرم خیلی کمبود واضح نداشتیم؛ اذعان داشت : در فصل گرم سال مصرف مایعات تزریقی افزایش می یابد که این کمبود می توانست مشکل ساز شود اما با  فعالیت شبانه روزی دیگر کارخانجات تولید کننده سعی بر این بود که این کمبود جبران شود و وضعیت بازار به شرایط مطلوب برسد.
 وی افزود: وقتی در بازار کمبودی رخ می دهد به دلیل نگرانی مردم و  نگهداری دارو در برخی مراکز اصولا سعی بر انبار کردن فرآورده می شود، بنابراین تا رسیدن به شرایط ماندگار باید تولید ادامه یابد.
وی ادامه داد: برخی شواهد حاکی از آن است وقتی کمبود در بازار رخ می دهد، مجبور به تولید 4 برابری نیاز بازار هستیم تا به شرایط نسبتا مناسبی در بازار دارویی برسیم.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه در حال حاضر کمبود سرم در بازار کمبود کاذب است ؛ خاطرنشان کرد:به دنبال کمبود واقعی که در نیمه اول سال رخ داد در حال حاضر طبق آماری که از تولید کنندگان موجود است و شرایطی که در داروخانه‌ها وجود دارد کمبود نداریم .
جنیدی همچنین در خصوص نوسان قیمت داروها اظهار داشت:تغییر قیمت در داروها بیشتر از تورم نبوده است و نیمه اول سال را بدون نوسان قیمت طی کردیم و در شش ماهه دوم سال تغییر قیمت انجام میشود .
وی تصریح کرد :صنایع داروسازی و داروخانه ها نسبت به افزایش تورم رشدی نداشتند و اگر مسئولان ذیربط در جهت معنی دار کردن سبد دارویی کشور اقداماتی انجام داده و در جهتی حرکت کنند که منافع مالی داروسازان شاغل در داروخانه ها برای سرمایه گذاری تامین باشد شاید خیلی از نگرانی ها برطرف شود.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه 50 تا 60 درصد سبد دارویی کشور در بخش دولتی توزیع می شود؛ خاطرنشان کرد : عملا داروخانه های بخش خصوصی گردش مالی ندارند و یکی از راههای برون رفت از این مشکل افزایش معنی دار سبد دارویی کشور به شکل ریالی است و از بخش خصوصی حمایت بیشتری شود و از تسهیلات بانکی برای نوسازی و بازسازی برخوردار باشند.انتهای پیام / ر
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.