پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی: تامین‌کنندگان منابع مالی باید متعهد باشند

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی: تامین‌کنندگان منابع مالی باید متعهد باشند
بحث نظارت بحث داغ این روزهای مطبوعات است. بعد از صحبت‌های وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس مبنی بر پس‌گرفتن اختیارات تفویض شده به نظام پزشکی، موضوع نظارت خیلی مورد نظر قرار گرفت و بعد از آن نیز در کنفرانس مطبوعاتی نظام پزشکی به آن پاسخ داده شد. در این خصوص نظرات متفاوتی از نمایندگان مجلس و مسئولان نظام پزشکی شنیده شد. اینبار به سراغ رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی رفته و پا درد و دل وی نشستیم. آنچه در ادامه خواهید خواند خلاصه‌ای از این گفتگو است.

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی گفت: نظارت امری لازم و ضروری است. نظام پزشکی اعتقاد دارد که هر روند و جریانی که نیازمند مدیریت و پیگیری است، مستلزم نظارت است.

عباس آقازاده با بیان اینکه نظارت پدیده پیچیده و جدیدی نیست، افزود: در حوزه سلامت در چند دهه گذشته به این طرف تقریبا سلامت از اولویت برنامه دولت‌های سابق خارج و به درجات بالای اولویت برنامه‌ و بودجه‌نویسی تبدیل شد. همیشه نظام پزشکی این مساله را شرح می‌داد که باید اولویت خاصی برای سلامت در نظر گرفت و سلامت باید در ردیف اولویت‌های پنجم قرار گیرد تا امر سلامت در جامعه بتواند به یک سامان و هنجار قابل قبولی برسد.

وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته نتیجه قرار نگرفتن سلامت در اولویت برنامه و بودجه‌نویسی این بود که بین تعرفه‌های موجود در عرصه خدمات بهداشتی و درمانی و تعرفه‌های اعلام شده، فاصله‌های زیادی بوجود آمد. به‌طوری که تعرفه‌های خدمات پزشکی از قیمت‌های واقعی و تمام شده عقب ماند و آن امری برای ناهنجاری در عرصه اقتصاد سلامت شد. بنابراین راه برای تخلف و دریافت‌های خارج از تعرفه و قانون باز شد.

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی ریشه پدیده زیرمیزی را اختلاف بین تعرفه‌های موجود با تعرفه‌های واقعی دانست و افزود: در دولت تدبیر و امید به خاطر حرکت بسیار مثبتی که در خصوص ارزش‌گذاری سلامت انجام گرفت، خوشبختانه سلامت در بودجه‌نویسی کشور جزو اولویت‌های یک تا پنج قرار گرفت و امیدواری‌های بسیار زیادی در دل ما بوجود آمد که تعرفه‌های خدمات پزشکی واقعی شود و ریشه تخلف و گرایش‌های نازیبا در جامعه پزشکی خشک شود.

آقازاده تصریح کرد: بین سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و وزارت رفاه این تفاهم حاصل شد که در تعرفه‌گذاری توجه به دو مورد اساس کار قرار گیرد. یکی قیمت تمام شده خدمات و دوم ارزش نسبی خدمات بود که بر پایه آن، مسائل دیگر جمع‌بندی شود. در مجموع کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات و اصلاحیه آن منتشر شد. مطابق این کتاب خدمات گوناگونی تعریف و برای هر کدام نیز کدی تعریف شد و بر مبنای آن قیمت‌گذاری صورت گرفت. با این امید که طی چند سال آینده به تعرفه‌های واقعی نزدیک‌تر شویم.

وی ادامه داد: در سال 93 این کتاب تدیون شد، البته نقایصی داشت که با توجه به ماهیت پویا و برنده این مبحث قرار بر این بود که به صورت مداوم دبیرخانه‌ای دایر و اصلاحیه و بازنویسی کتاب را برعهده گیرد. در اوایل سال 94 الحاقیه جدیدی در تکریم و اصلاح کتاب 93 منتشر شد که بیشتر در خصوص تعرفه‌های بستری در بیمارستان‌ها یا تعرفه خدمات مشابه بیمارستان در بخش خصوصی متمرکز شد. در خدمات سرپایی تعرفه‌ای تعریف نشد و تعرفه‌هایی هم که در شورایعالی بیمه نظام پزشکی و وزیر بهداشت و وزیر رفاه توافق کرده بودند، وقتی به هیات دولت برای الحاق رفت به مشکل خورد و همانجا تعرفه‌های ویزیت افراد نسخه‌نویس جامعه که منبع درآمد دیگری جز این ندارند، بویژه پزشکان عمومی دچار مشکل شد. به قول رئیس کل نظام پزشکی یکی از خط قرمز‌های ما در این خصوص شکسته شد.

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی با تاکید بر شکل‌گیری ستاد نظارت مبنی بر ارائه صحیح خدمات با تعرفه‌های واقعی گفت: سازمان نظام پزشکی به عنوان جزئی از ستاد نظارت قرار گرفت که به نظارت بر تعرفه‌ها کمک کند.

وی با بیان اینکه مقدمه نظارت تمرکز روی عملکرد افراد تعیین‌کننده تعرفه‌ها است، گفت: اگر تعرفه تعیین‌شده تغییر کرد و پولی که قرار است به پزشکان داده شود، پرداخت نشد و اگر موارد تصویب شده انجام نگردید، چه انتظاری می‌توان داشت که تعرفه‌ها از سوی سایر پزشکان رعایت شود؟ نمی‌توان یک طرفه به قاضی رفت و تنها مجریان و ارائه‌دهندگان خدمت را مورد خطاب قرار داد. آیا تامین‌کنندگان منابع مالی و متعهد به پرداخت در تعهدات خود نباید درست رفتار کنند؟

وی نظارت بر تعرفه‌ها را نیازمند چند بخش دانست و افزود:  تخلف از طریق گوناگون قابل احراز است. اول بازرسینی باشند که در مراجعه به مراکز دولتی، مطب‌ها و بیمارستان‌ها جرم را کشف ‌کنند. دوم سامانه‌ای تعریف شود که مردم مستقیما به آن مراجعه کرده و مشکلات خود را مطرح کنند و این شکایات پالایش شود. سوم اینکه باید پرسنلی باشند که چرخش مالی انجام یکسری خدمات در بیمارستان‌ها و کدگذاری‌ها را نظارت کنند.

آقازاده تاکید کرد: اختیارات نظاراتی معینی به ما تفویض نشده است که تهدید به پس‌گرفتن آن می‌کنند. چه زمان در مملکت نشستند و در مجلس مساله‌ای گذاشتند که علاوه بر موارد موجود در نظام پزشکی، نقطه تازه‌ای برای آن گذاشته شود؟ کجا پرسنل و تشکیلات معینی را به ما دادند که ما به کار نبردیم که حال بخواهند پس بگیرند؟ ما بارها گفته و الان هم می‌گوییم که تا آنجایی که حقوق قانونی ماست، کاملا در انجام آنها خود را متعهد می‌دانیم.

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی خاطرنشان کرد: کتاب اصل تعرفه‌ها در بخش بستری و بیمارستانی وجود دارد که ما معتقد هستیم باید اصلاح و اجرایی شود. خدمات القایی باید شناخته و به عنوان جرم به آنها رسیدگی شود. به پرونده‌هایی که تخلف در آنها احراز شده و به ما ارجاع می‌شود، باید در اسرع وقت رسیدگی گردد. به همین ترتیب معتقدیم مطابق بند 4 دستورالعمل هیات وزیران در زمینه ابلاغ کتاب، سازمان‌های بیمه‌گر و تمام بیمه‌های تکمیلی نیز موظف به اجرای مفاد کتاب هستند.

وی با بیان اینکه طی شواهد موجود در سراسر کشور درصد بسیار اندکی احراز شکایت صورت گرفته است، گفت: بحث اینجاست که بسیاری از این ادعای شکایات ناشی از نوعی بی‌اطلاعی از قانون است. برخی از مردم شاید نمی‌دادند پولی که به بیمارستان پرداخت می‌کنند، پرداخت به پزشک نیست و در واقع پول صورت‌حساب است.

گفتنی است رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی این سازمان را علاوه بر بحث‌های نظارتی دارای وظیفه‌ای فراتر داست و گفت: به اعتقاد ما نظام پزشکی باید تعیین‌کننده سیاست‌های کلان سلامت در کشور باشد که البته با شرایط موجود با آن فاصله داریم، اما هدف درازمدت ماست. نظام پزشکی باید به‌حدی از جایگاه و کیفیت برسد که برای سلامتی آینده مردم که هدف همه است، کارشناسی و برنامه‌ریزی کند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی ما صیانت از سلامتی مردم است. سلامتی مردم یعنی حق بهره‌مندی از آب و هوای سالم و حفاظت مردم از پارازیت‌های ماهواره‌ای که همه این موارد جزو حقوق شهروندی است.

آقازاده در پایان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین حلقه حیات ما زمانی است که به این موضوع برسیم. امید است در سایه این سهم از وظایف خود در بهداشت جهانی به آن سمت حرکت کنیم و به‌جایی برسیم که سازمان نظام پزشکی به آنچه که گفته شد، تبدیل شود.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.