جمعه، 31 فروردین 1403

50 تا 60 درصد سرطان ها قابل درمان هستند

50 تا 60 درصد سرطان ها قابل درمان هستند
یک فوق تخصص بیماری های سرطان و شیمی درمانی با اشاره به این که تغییراتی از نظر درمانی در روند بهبود انواع سرطان ها ایجاد شده ؛ گفت : طبق آمار حدود 50 تا 60 درصد سرطان ها قابل درمان و پیشگیری هستند که این میزان قابل توجه است .

دکتر سید محمد رضا مرتضوی زاده فوق تخصص بیماری های سرطان و شیمی درمانی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با بیان اینکه بیماری سرطان  به علت مرگ و میر بالایی که دارد  حتی اسمش برای افراد وحشت دارد اذعان داشت : اگر دید افراد نسبت به سرطان بازتر شود ترس ها کمتر می شود زیرا از دور به این بیماری نگاه می کنیم که دیدی بسته بوده و آن را وحشتناک می بینیم .

وی با تاکید براین که  اطلاعات افراد در خصوص این بیماری کم است  افزود : وقتی به آمار نگاه می کنیم سرطان همیشه مخوف نیست و خیلی از اوقات قابل کنترل و پیشگیری است یا می توان بروز آن را به تعویق انداخت .

وی به آمار 50 تا 60 درصدی بیماران سرطانی بهبود یافته اشاره کرد و ادامه داد :  این آمار مربوط به بیمارانی است که خوب شده و بهبود یافته اند و چند سال از بیماری آنها می گذرد و هیچ مشکلی ندارند .

این فوق تخصص بیماری های سرطان و شیمی درمانی تصریح کرد : وقتی اطلاع کافی در مورد یک بیماری نداریم از آن می ترسیم در حالی که خیلی از  مواقع آنطور نیست که فکر می کنیم .

مرتضوی زاده  اضافه کرد : حدود سه سال پیش جشنی را تحت عنوان سپاس (سلامتی پس از سرطان) برای بیماران بهبود یافته برگزار کردیم که در کنار آن ها از بیمارانی که تازه به سرطان مبتلا شده بودند نیز دعوت کردیم تا ترس ها و دیدی که نسبت به این بیماری دارند ،تغییر کند .

***صنعتی شدن جوامع ریسک ابتلا به سرطان را افزایش داده است

وی با بیان این که صنعتی شدن جوامع ریسک ابتلای افراد به سرطان را  بیشتر کرده است ، اظهار داشت : آلاینده های صنعتی ، رژیم های غذایی شهرنشین ها از جمله فست فود ها  و مواد نگهدارنده ای که در غذاها استفاده می شود زمینه بروز این بیماری را بیشتر می کند .

وی با اشاره به این که کنسر به روش های مختلف قابل کنترل است ، بیان داشت : طبق تحقیقات انجام شده خیلی اوقات با بهبود رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی از جمله سیگار نکشیدن و جلوگیری از چاقی می توان تا 30 درصد میزان بروز این بیماری را کم کرده و یا ابتلا به آن را به تعویق انداخت .

 

به گفته وی حدود یک قرن پیش علت عمده مرگ و میرها بیماری های عفونی و واگیر دار بود که بتدریج با پیشرفت کشورها میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قابل پیشگیری کمتر شده است بطور مثال با کنترل فشار خون می توان از بروز بیماری های قلبی ، عروقی پیشگیری کرد.

این فوق تخصص بیماری های سرطان و شیمی درمانی با اشاره به این که میزان بروز سرطان با شیب آهسته ای در کشور روبه افزایش بوده که در مقایسه با کشور پیشرفته ای مانند آمریکا کمتر است ؛ گفت :  به ازای هر 100 هزار نفر 320 نفر به این بیماری مبتلا هستند در حالی که این میزان در ایران یک چهارم آمریکا یعنی 25 درصد است لذا میزان مرگ و میرسرطان در ایران خیلی بالاتر از سایر  کشورها نیست .

*** ضرورت حمایت مادی و معنوی از بیماران مبتلا به سرطان

مرتضوی زاده با تاکید بر این که بیماران مبتلا به سرطان به حمایتهای مادی و معنوی نیازمندند ؛ اذعان داشت : سرطان یک بیماری هزینه ساز است که علاوه بر آن فشارهای روحی زیادی را بر بیمار و اطرافیانش وارد می کند و گاهی اوقات خانواده ها برای مداوای بیمار خویش هم زندگیشان را از دست می دهند و هم عزیزشان .

وی با اشاره به این که بسیاری از خانواده ها توان مالی لازم را برای مداوای بیماری سرطان ندارند ،  اظهار داشت : خوشبختانه خیلی از NGO  ها در این زمینه کمک می کنند و بیشترین کمک را از نظر روحی و روانی همراهان بیمار و پزشک معالجش می توانند داشته باشند که در کیفیت زندگی او موثر است .

وی مهمترین عامل برای داشتن یک جامعه سالم را افزایش آگاهی افراد در زمینه سلامت عنوان کرد و خاطرنشان ساخت : همه ارگانهای ذیربط باید آگاهی افراد را در این زمینه افزایش دهند زیرا جامعه ای که سالم نباشد نمی تواند پیشرفت کرده و موفق باشد .

به گفته این فوق تخصص بیماری های سرطان و شیمی درمانی تشخیص سرطان بسته به نوع آن متفاوت است ؛ برخی از سرطان ها  سیر رشد آهسته ای دارند و برخی ظرف چند روز مشخص می شوند اما درکل بین چند ماه تا چند سال ممکن است  تشخیص آن طول بکشد .

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.