جمعه، 10 فروردین 1403

گسترش ارتباطات استقلال نظام پزشکی را زیر سوال نمی برد

گسترش ارتباطات استقلال نظام پزشکی را زیر سوال نمی برد
عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که رمز موفقیت هر صنفی گسترش ارتباطات و حضور مداوم و فعال در مشارکت هاست، گفت : سازمان نظام پزشکی باید با سایر تشکیلات و ارگان های مرتبط با سلامت ارتباط داشته باشد که این امر به معنای دولتی شدن و از بین رفتن استقلال این سازمان نیست.

محمد مهدی گلمکانی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که طبق اظهار نظر کارشناسان ، سازمان نظام پزشکی یکی از قدیمی ترین NGO های کشور است بیان داشت : سازمان نظام پزشکی هویت حقوقی داشته و قانونش در نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف و ابلاغ شده است اما با توجه به تربیت پزشکان بسیار زیادی که در دوران پس از انقلاب اسلامی مشاهده می شود در بحث اهداف و ماموریت های این سازمان بعد از چند دهه نیازمند تجدید نظر هستیم.

وی افزود : این سازمان باید بتواند خاستگاه اصلی جامعه پزشکی و تاثیرات عملکرد آن ها در نظام سلامت باشد اما در شرایط فعلی و در بسیاری از تصمیمات مهم مرتبط با سلامت جامعه، نظام پزشکی قدرت حضور فعال ندارد.

وی کاهش اختیارات قانونی و کم رنگ شدن رابطه نظام پزشکی با سایر ارگان ها را از جمله عوامل عدم حضور فعال ا ین سازمان در مباحث مرتبط با سلامت عنوان کرد و ادامه داد : گسترش روابط سازمان نظام پزشکی با سایر قوا و ارگان های مرتبط با سلامت مغایرتی با استقلال این سازمان نداشته و باید قوی تر از  گذشته در این زمینه ها عمل کند.

دبیر هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان این که در وظایف و اختیارات نظام پزشکی به بحث همکاری با مراجع ذی صلاح  اشاره شده است گفت : بحث تفسیر قانون و تعیین حدود و اختیارات آن دو مبحث جداگانه است یعنی استقلال بدون ارتباطات یا حفظ استقلال با گسترش ارتباطات دو مقوله متفاوت است که باید به آن توجه خاصی کرد.

گلمکانی اضافه کرد : سازمان نظام پزشکی در بحث استقلال با حفظ اتوریته ارتباطات نقش مهمی را در حفظ منافع خود ، مردم و جامعه پزشکی دارد چرا که همکاری بدون ارتباطات معنایی ندارد و باوجو د کاستی هایی که در قانون تشکیل این سازمان مشاهده می شود باید اجرای آن را قوی تر کرده و جامعیت به آن ببخشیم.

وی با گلایه از این که نظام پزشکی نتوانسته از ظرفیت های موجود در شرایط فعلی استفاده بهینه کند اظهار داشت :  با وجودی که قانون اختیارات خوبی را به نظام پزشکی داده است اما در شرایط فعلی نتوانستیم در نظام سلامت تاثیرگذار باشیم بطور مثال درکجای طرح تحول ورود کرده و ا ثر گذار بوده ایم یا در بحث تعرفه ها کار کارشناسی را انجام می دهیم اما سرانجام دولت تصمیم گیر است و در بحث نظام مالیاتی توانسته ایم عدالت مالیاتی را همپای سایر صنوف برای پزشکان ایجاد کنیم .

 

عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: طی چند سال اخیر هجمه های زیادی علیه جامعه فرهیخته پزشکی بوجود آمد و هر کس تریبون را به دست گرفت و پزشکان را متهم ساخت ، اما کجا توانستیم از حیثیت و کرامت جامعه پزشکی دفاع کنیم و پاسخگوی تهمت ها و بی احترامی هایی باشیم که به این قشر از هر سو وارد شد.

**بازبینی قانون نظام پزشکی از اولویت ها ست

وی با بیان این که همه باید برای بازبینی قانون تشکیلات نظام پزشکی تلاش کنند تصریح کرد : یکی از کارهایی که باید در اولویت قرار گیرد این است که قانون نظام پزشکی بازبینی شده و با ظرفیت جامعه پزشکی هم خوانی داشته باشد.

گلمکانی اذعان داشت : تشکیلات این سازمان و مشارکت جامعه پزشکی برای تشکیل ارکان نظام پزشکی باید بر اساس واقعیت ها ی موجود باشد یعنی حضور نمایندگان اقشار مختلف جامعه پزشکی در ارکان سازمان نظام پزشکی بر اساس عدالت صورت گرفته و حتی تعیین سهمیه شود و تنها شاهد حضور پزشکان یک رشته خاص در ارکان این سازمان نباشیم.

وی استفاده از مشاوره های حقوقی را برای پیشبرد اهداف نظام پزشکی ضروری دانست و ابراز داشت : استفاده از مشاوره های حقوقی برای حفظ و ارتقاء حقوق بیماران ، حفظ کرامت و شان جامعه پزشکی و همچنین اجرای کدها و قواعد اخلاق پزشکی بسیار مناسب بوده و جهت ارتقای نظام سلامت باید بطور شفاف نقش آفرینی داشته باشیم.

دبیر هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان این که شاکله نظام سلامت را گروههای پزشکی تشکیل می دهند خاطرنشان کرد : اگر جامعه پزشکی را از مشارکت بی بهره کنیم برای تحقق اهداف یا اجرای برنامه های نظام سلامت دچار مشکل می شویم

به گفته گلمکانی چنان چه در بحث های اجرایی و تدوین قوانین نظام سلامت ، مشارکت فعال جامعه پزشکی نباشد در اثربخشی موفق نبوده و نمی توان در راستای افزایش سواد سلامت جامعه ، پیشگیری از بیماری ها و نهادینه کردن اقتصاد سلامت گام برداشت.

***پزشکی صرفا در درمان خلاصه نمی شود

وی با ابراز تاسف از این که جامعه پزشکی را در درمان صرف و خدمات تخصصی و فوق تخصصی خلاصه می کنند اظهار داشت :  تازمانی که این نگرش نسبت به پزشکی وجود داشته باشد تمام تلاش گروههای مختلف پزشکی و افرادی که در حیطه آموزش و توانمند سازی و پیشگیری از بیمار ی ها در خانه های بهداشت و مراکز سلامت حاشیه شهرها و مناطق دورافتاده خدمت می کنند ؛ نادیده گرفته می شود.

وی افزود : نباید رویکرد نظام سلامت را محدود به یک قسمت کوچک از آن یعنی ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی دانست زیرا بسیاری از همکاران پزشک تنها بر اساس شرافت انسانی در دورترین نقاط کشور و با حداقل امکانات و دستمزد به مراقبت از بیماران مشغول هستند .

 

گلمکانی ادامه داد : البته ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به بیماران، خود جای بسی فخر دارد که دیگر نیازی نیست افراد برای دریافت این نوع خدمات به خارج از کشور بروند اما نباید دیدگاه مردم و مسوولان  درمان نگر و صرفا معطوف به این خدمات  باشد .

 

عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر حفظ استقلال نظام پزشکی با گسترش ارتباطات بیان داشت : باید نارسایی های قانونی در قالب چارچوب ها پیگیری شده و ارتباطات این سازمان با سایر ارگان ها گسترش یافته و تقویت شود .

وی خاطرنشان کرد : ارتباطات سازمان نظام پزشکی با مجلس تضعیف شده در حالی که گسترش ارتباطات با سایر نهادها نه تنها به معنای دولتی شدن نبوده و استقلال این سازمان را زیر سوال نمی برد بلکه رمز موفقیت نظام پزشکی خواهد بود.

انتهای پیام/ ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

 

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.