پنجشنبه، 9 فروردین 1403

جلسه مشترک شورای معاونین و مشاورین سازمان نظام پزشکی برگزار شد

نخستین جلسه مشترک شورای معاونین و مشاورین سازمان نظام پزشکی با حضور ریاست کل و رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این نشست مشترک دکتر ایرج فاضل ریاست کل سازمان نظام پزشکی هدف از برگزاری این جلسات را بحث و بررسی پیرامون مشکلات جامعه پزشکی و نظام سلامت و مسائل مربوط به این حوزه اعلام و پیشنهاد کردند که اولین شنبه هر ماه برای برگزاری این جلسات زمان مناسبی است که درپایان هر جلسه نیز باید به نتیجه گیری کلی در خصوص مباحث مطرح شده پرداخته شود.

دکتر علی نوبخت حقیقی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و مشاور عالی رئیس کل سازمان با بیان این که مشکلات کشور باید به دست جامعه پزشکی حل و فصل شود بیان کرد : جامعه پزشکی نیازمند یک سازمان رسمی است تا به وظایف این قشر عظیم جامه عمل پوشانده و اهداف درون و برون سازمانی خود را به خوبی انجام دهد.

ایشان با اشاره به برخی معضلاتی که درجامعه پزشکی مشاهده می شود ، افزودند : برخی از فارغ التحصیلان رشته های مختلف پزشکی عضو هیچ انجمنی نبوده و حتی در سازمان نظام پزشکی نیز ثبت نام نکرده اند و بدون هیچ رسمیتی به انجام امور پزشکی می پردازند که باید چتر انتظامی و حمایتی نظام پزشکی این پزشکان را در برگیرد و تلاش سازمان بر این باشد که تجارت و طبابت یکسان نیست و اگر به دلایل اقتصادی مختلف و نبود بودجه لازم در نظام سلامت با معضلاتی مواجه بوده ایم نباید این مشکلات به جامعه پزشکی و دانشکده ها سرایت کند .

دکتر علی نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به گسستگی بخش درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد : شورای عالی نظام پزشکی باید مصوب کند که چه راهبردهایی در این زمینه دارد و جایگاه وزارت بهداشت نیز مشخص شود ضمن آن که تمام نهادهای پزشکی نیز باید هم قسم شده و تفاهم و هماهنگی لازم را در این زمینه داشته باشند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به حضور مسئولان ارشد سازمان نظام پزشکی در کنگره ها برای بیان اهداف نظام پزشکی اشاره کرد و گفت : حضور آنان در این کنگره ها سبب می شود تا جامعه پزشکی بدانند که چه اتفاقاتی در این حوزه رخ داده و چه کارهایی برای جامعه پزشکی و مردم به منظور ارتقاء سلامت جامعه انجام شده است؛ همچنین باید مجموعه ای ایجاد شود تا گروهی از نمایندگان مجلس ، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بازدید ادواری از محیط دانشکده ها و کلینیک ها داشته باشند و برای رسیدن به اهداف قانون برنامه ششم توسعه به نقطه نظرات مشترک برسند.

دکتر نوبخت تدوین گاید لاین ها و اجرایی شدن آنها را یک امر مهم دانست و بیان کرد : در برنامه پنجم توسعه مواردی مانند تعیین تعرفه های واقعی ، پرونده سلامت الکترونیک و تهیه و تدوین گاید لاین های بالینی مطرح شد اما به دلایلی اجرایی نشد که لازم است با تفاهم و هماهنگی تمام این موارد در برنامه ششم توسعه اجرایی شود.

دبیر مجمع انجمن های علمی و تخصصی همکاری و مساعدت پزشکان و سازمان نظام پزشکی با ا رگان های ذیربط از جمله وزارت بهداشت ، سازمان برنامه و بودجه و مجلس را از ضروریات دانست تا بتوان بازسازی و کارهای معنوی و تبلیغی را برای جلب اعتماد مردم و سایر اقشار نسبت به نظام سلامت، بویژه سازمان نظام پزشکی انجام داد .

مطالبه گری سلامت نقش مهم نظام پزشکی است

دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی خاطرنشان کرد : اگر یک نقش برای نظام پزشکی قایل شویم آن مطالبه گری سلامت است و باید تلاش کنیم تا نظام پزشکی به جایگاه واقعی خود برسد و چنان چه از موقعیت های موجود استفاده نشود بواقع سرمایه سوزی کرده ایم .

دکتر ظفرقندی گفتند: مطالبه گری الزاما آنچه در اجرا توسط وزارت و دولت مشاهده می شود ؛ نیست بلکه باید در مورد ظرفیت های پزشکی ؛ جمعیت ؛ هزینه ها و درآمدهای بهداشت و درمان و مسا ئلی از این قبیل مطالبه گر باشیم .

ایشان با تاکید بر این که شورای معاونین و مشاورین باید مسائل را اولویت بندی نمایند اظهار کرد : باید راه حل مناسبی برای مطالبات داشته باشیم و میزان ارتباط با جامعه پزشکی بیش از پیش بوده و تعاملات دوسویه را تقویت کنیم تا ضمن شناسایی مطالبات ؛ راه حل های لازم را برای اثر گذاری و حل و فصل معضلات داشته باشیم .

رییس شورایعالی نظام پزشکی به تقویت واحد روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و راه اندازی کانال خبری برای دریافت و ارسال اخبار در بین جامعه پزشکی و همچین مردم اشاره و تاکید کرد.

تبدیل نظام پزشکی به یک تشکیلات صنفی

در ادامه دکتر سعید نمکی مشاور عالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی بزرگترین تهدید سازمان نظام پزشکی را تبدیل شدن آن به یک تشکیلات صنفی عنوان کرد و گفت : جامعه پزشکی و مردم از هم جدا شده اند و این خطر بزرگی است در حالی که بسیاری از پزشکان بهترین خدمات را با کمترین هزینه ها به مردم ارائه می دهند و مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت پررنگ تر از گذشته شده است .

ایشان افزوند : از  نظام پزشکی به عنوان یک سازمان مردم نهاد انتظار می رود تا در مواردی که وزارت بهداشت مکلف به رعایت قوانین دست و پاگیری است که از سوی دولت برای آن تعیین شده ، ورود پیدا کند و در بحث های تاثیرگذار نظام سلامت که امروز بسیار کم رنگ شده است مداخلات لازم را انجام دهد.

معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با  تاکید بر این که نظام پزشکی باید یک سازمان مطالبه گر باشد تصریح کرد : باید سازو کاری در سازمان نظام پزشکی تعریف شود که هوشیارانه با در نظرگرفتن مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت چراغ راه نظام برنامه ریزی کشور باشد که در این راه از هیچ حمایتی برای پیشبرد اهداف دریغ نخواهد شد زیرا مردم باید بدانند که نظام پزشکی مطالبه گر سلامت آنان بوده و مصالح ملی را در نظر می گیرد و نتیجه آن است که هر زمان لازم باشد خود این مردم از جامعه پزشکی دفاع خواهند کرد .

دکترنمکی در خصوص ارتقاء جایگاه سازمان نظام پزشکی بیان کرد : باید نگاه پزشک محور را در نظام سلامت به سمت سلامت محور ببریم و این موضوع نهادینه شود که برای انجام امور درمانی نیازی به حضور صد در صدی پزشک نیست بلکه او به عنوان لیدر در مداخلات عمل می کند و می توان از سایر پتانسیل های موجود برای ارائه خدمات به مردم بهره گرفت .

نظام پزشکی باید مغز متفکر نظام سلامت باشد

دکتر مصطفی معین مشاور عالی رئیس کل سازمان در حوزه اخلاق پزشکی نیز با اشاره به این که نظام پزشکی باید نقش مردم نهاد خود را ایفا کند ، اظهار کردند: سازمان نظام پزشکی باید مغز متفکر نظام سلامت باشد نه یک سازمان صنفی یا دستگاه اجرایی، بلکه در بین مردم ، مسئولان و خود جامعه پزشکی باید به طور قوی عمل کند.

ایشان افزودند : این سازمان نیاز به هماهنگی درونی دارد و با توجه به زود گذر بودن فرصتها باید سیاستها اولویت بندی شده و در چارچوب های راهبردی عمل شود که لازم است پیش نویس ها از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع تهیه شده و برنامه ریزی های لازم انجام شود.

دکتر معین با بیان این که چشم اندازها و راهبردها مشخص شده است ، ادامه داد : باید تمامی هماهنگی ها در درون خود سازمان نظام پزشکی شکل گیرد تا اثر بخشی لازم را در بخشهای مختلف از جمله اخلاق پزشکی داشته باشد و شکاف ها برداشته شود.

قوانین نظام پزشکی نیازمند ا جرایی شدن است

دکتر محمود شیرزاد مشاور رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که در کشور ما قوانین و اسناد فراوانی وجود دارد ؛ عنوان کرد : قانون مصوب مجلس اختیاراتی را به سازمان نظام پزشکی داده است که بر زمین مانده و اجرایی نشده است .

ایشان افزوند : بهینه سازی و اجرایی کردن قوانین نظام پزشکی باید آغاز شود و طوری عمل شود که جامعه پزشکی، سازمان نظام پزشکی را خانه خود دانسته و احساس کنند اینجا محلی برای احقاق حقوق آنهاست .

دکتر محمود شیرزاد بیان کردند : با توجه به تعاملاتی که با سایر ارگان های ذیربط داریم بهترین شرایط برای اجرای قوانین موجود است و نباید آن را پیچیده کنیم، ضمن آنکه پالایش باید از درون خود جامعه پزشکی آغاز شود و نیاز به قانون جدیدی نیست بلکه با هماهنگی و وحدت رویه باید همان قوانین مصوب را اجرایی کنیم و ظرفیت سازی حوزه های مختلف نظام پزشکی درست انجام شود .

خروجی برنامه ریزها باید مشاهده شود

دکتر انوش برزیگر مشاور عالی رئیس کل سازمان در امور آموزشی و پزشکی با بیان این که هر جلسه باید ورودی ، خروجی و اطلاع رسانی داشته باشد ، اظهار کرد : نظام پزشکی در این مدت کوتاه برنامه های ارزنده ای داشته است و اگر در این دوره نتوانیم کاری کنیم بطور حتم در هیچ دوره دیگری نمی توان کار قابل توجهی انجام داد.

ایشان افزوند: با توجه به این که در دور گذشته معاونت آموزشی و پژوهشی این سازمان جایگاهی نداشت باید در این دوره خروجی خوبی داشته باشیم و در حوزه معاونت انتظامی نیز یکسری قوانین تصحیح شود.

تهیه شیوه نامه برای مدیریت شورای مشاوران

دکتر عزت اله گل علیزاده نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به تشکیل اولین جلسه شورای مشاوران در این سازمان ، گفت : باید شیوه نامه ای برای مدیریت این شورا تهیه شودزیرا مشاوران حقیقی و حقوقی و کمیسیون های مشورتی شورای عالی می توانند طرف مشورت قرار گیرند و در این زمینه نیازمند برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک هستیم که باید اهداف لازم استخراج شود .

هماهنگی های لازم بین معاونت ها و شوراها در دستور کار قرار گرفته است

دکتر محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با بیان این که باید مشارکت فعال در مطالبه گری داشته باشیم ، گفت : کارهای زیادی در این حوزه انجام شده از جمله این که بطور سازمان یافته از ظرفیت انجمن های علمی تخصصی به عنوان بازوان مشورتی سازمان نظام پزشکی بهره گیری شده و زیرساختهای لازم نیز برای اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده مهیا شده است .

ایشان با تاکید بر اینکه نظام ارجاع تفکر پزشکی است ، ادامه داد : نباید نظام ارجاع را از جامعه پزشکی گرفت  و با توجه به بررسی هایی که در اقتصاد سلامت انجام شده است این موضوع در دستور کار قرار گرفته است .

دکتر جهانگیری همچنین به صدور آنلاین پروانه مطب تا پایان سال جاری اشاره و بیان کرد : 100 درصد پروانه ها تا پایان سال آنلاین شده و ثبت نام که مهمترین رکن محسوب می شود با برنامه ریزی های انجام شده در شورای معاونین تا پایان سال جاری بصورت آنلاین انجام خواهد شد .

به گفته دکترجهانگیری محاسبه قیمت تمام شده خدمات مغفول مانده و بحث دیگر موضوع نظارت است که باید توسط نظام پزشکی انجام شود اما نه با رویکر بازرسی بلکه بر اساس نظارت بر عملکرد که از سوی خود جامعه پزشکی باید صورت گیرد.

 

تحلیل برنامه ریزی ها مشخص شود

دکتر بهزاد ادهمی مشاور رئیس کل سازمان در امور پزشکان عمومی با اشاره به برون سپاری برخی وظایف وزارت بهداشت اظهار کرد : تحلیل وضعیت ها و برنامه ریزی ها باید در اختیار افراد قرار گیرد ؛ همچنین برون سپاری وظایف وزارت بهداشت به نظام پزشکی باید پررنگ شده و مشخص باشد .

نیازمند دو اصلاح ضروری در نظام پزشکی هستیم

در پایان جلسه دکتر مسعود کنزی مشاور اجرایی رئیس کل سازمان نظام پزشکی به ایجاد دو اصلاح ضروری در نظام پزشکی تاکید کرد و گفت : باید نگاه درون سازمانی و برون سازمانی را تغییر دهیم چرا که تغییر برای افراد با توجه به دوره های کاری گذشته سخت بوده و خوشایند نیست .

ایشان تصریح کردند : در حوزه برون سازمانی هم باید بدانیم که چه رسالتی داریم بویژه درشرایط فعلی و باید با همکاری های لازم حداکثر بهره برداری را از پتانسیل ها انجام داده و تعریف درستی از مسئولیت ها داشته باشیم تا رسالت نظام پزشکی در کل کشور مشخص شود و با تعامل معضلات را حل و فصل کنیم.

لازم به ذکر است : آقایان دکتر زالی و دکتر گل علیزاده به عنوان رابطین سازمان نظام پزشکی با مجلس به دکتر نوبخت معرفی شدند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.