پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو شورای عالی نظام پزشکی: مشکلات اقتصادی و سلامتی مردم به تعرفه های پزشکی ربطی ندارد/ کاهش تعرفه ها، برگ برنده برای دولت محسوب نمی شود

عضو شورای عالی نظام پزشکی: مشکلات اقتصادی و سلامتی مردم به تعرفه های پزشکی ربطی ندارد/ کاهش تعرفه ها، برگ برنده برای دولت محسوب نمی شود
عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه پزشکان هیچگاه درصدد تقابل با مردم نبوده اند، گفت: جایگاه پزشکان همیشه در کنار مردم است و مشکلات اقتصادی و سلامتی مردم به تعرفه های پزشکی ربطی ندارد.

دکتر بهنام عباسیان عضو شورای عالی نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به حضور پزشکان در 8 سال دفاع مقدس و همچنین سال های پیش و پس آن به فراخور مشکلاتی که در جامعه بروز می یافت، افزود: این در حالی است که پزشک تنها در جبهه ها در کنار مردم خود نیست بلکه در بیمارستان ها نیز در کنار ملت خود جنگیده و به همین علت برای افزایش تعرفه ها قطعا از ملت و مردم خود سوء استفاده نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه اعلام تعرفه های واقعی حق تمامی پزشکان خدوم و زحمتکش کشور است، ابراز داشت: این انتظار از دولت وجود داشت که قیمت واقعی خدمات را مشخص کرده و اعلام کند تا مردم در جریان قیمت واقعی تمام شده خدمات قرار گیرند و پس آن با همکاری بیمه ها، پوشش مناسبی برای خدمات داشته باشند.

عباسیان با گلایه از مشکلات بیمه ها در پوشش مناسب خدمات سلامت خاطرنشان کرد: اگر در خط اول خدمات سلامت پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار داشت، تا این حد با افزایش تجویز بی رویه دارو و آزمایشات بی موردی که تنها هزینه بر دوش دولت تحمیل می کند، در نسخ پزشکان مواجه نبودیم و این در حالی است که این هزینه ها بیت المال بوده و بیمه ها نیز از پرداخت آن درمانده شده اند.

وی در خصوص تجربه پزشک خانواده در استان های فارس و مازندران اظهار داشت: متاسفانه این تجربه نه تنها پاسخگوی نیاز مردم نبود بلکه موجب شد مردم به ناچار به صورت مستقیم به متخصص و فوق تخصص مراجعه و مطالبات خود را از آن ها طلب کنند.

 

* جامعه پزشکی خواستار حمایت دولت برای اعلام واقعی تعرفه های پزشکی است

عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی خواستار حمایت دولت برای اعلام واقعی تعرفه های پزشکی است، اظهار داشت: در این زمینه رئیس کل سازمان نظام پزشکی زحمات فراوانی را متحمل شد تا به این خواسته پزشکان جامه عمل بپوشاند اما متاسفانه با عدم حمایت دولت در این خصوص روبرو شد.

وی ادامه داد: عدم حمایت دولت از جامعه پزشکی نتیجه ای جز تقابل پزشکان با مردم را در پی نخواهد داشت در حالی که پزشکان تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا گوشه ای از خدمات اقتصادی سلامت را به نفع جامعه و مردم به چرخش درآورند نه آن که علیه مردم اقدام کنند.

عباسیان با گلایه از اینکه دولت در سال های اخیر ناتوان در کاهش پرداختی از جیب مردم بود، تصریح کرد: اکثر مردم دارای دفترچه بیمه هستند اما همچنان فشار زیادی به بیمارستان ها چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی وارد می شود و وظیفه بیمه های پایه است که این هزینه ها را پرداخت کنند.

به گفته وی به علت ازدیاد مراجعه بیماران به پزشکان، بیماران نمی توانند خدمات مطلوبی را دریافت کنند و از طرفی نیز بیمه ها ناتوان در پرداخت ها هستند که این مهم موجب شده بیمه ها به بیمارستان ها بدهکار باشند و بیمارستان ها نیز نتوانند کارمزد پزشکان را به موقع به آن ها پرداخت کنند و متاسفانه با این کار مشکلات را بر گردن پزشکان می اندازند.

 

*عدم فراهم آوردن زیرساخت ها موجب بی انگیزگی پزشکان شده است

وی با بیان اینکه تمام این مشکلات ناشی از عدم فراهم آوردن زیرساخت های مناسب و بررسی شیوه های درست و منطقی برای اجرای طرح ها در کشور است، افزود: این مهم سیاست اشتباهی است که موجب بی انگیزگی پزشکان در بیمارستان های دولتی، عدم پرداخت دستمزد پزشکان توسط بیمه ها و انداختن تقصیرها به گردن پزشکان است.   

عضو شورای عالی نظام پزشکی اقتصاد سلامت را برآورد هزینه تمام شده خدمات مختلف سلامت عنوان کرد و ابراز داشت: این مهم باید در شورای عالی نظام پزشکی و کمیسیون ها با کمک دولت مورد بررسی قرار گیرد نه آن که در رسانه ها با سرپوش گذاشتن بر روی آن، مشکلات را به پزشکان نسبت دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر خدمات سلامت پایش و متناسب با خدمات جسم و روان در مراجعه به پزشکان سطح بندی می شد، دیگر نیازی به خدمات پیشرفته تر بی مورد نبود، اظهار داشت: متاسفانه بیماران برای ساده ترین مشکلات نزد متخصص مراجعه کرده و در آخر با کلی انباشت دارو و آزمایش که شاید نیاز هم نباشد و ضرر اول آن ابتدا به خود آن ها و سپس به پزشکان می رسد، مواجه می شوند.

 

* کاهش تعرفه ها، برگ برنده برای دولت محسوب نمی شود

عباسیان با تاکید بر اینکه مردم باید از سوبسید های دولت در این زمینه باخبر شوند، خاطرنشان کرد: تعرفه ها و افزایش فاصله میان بخش دولتی و خصوصی، چالش زیر ساخت های اقتصادی است این در حالی است که در کتاب مرجع کالیفرنیا ارزش خدمات پزشکی به دقت تعیین شده و باید منظم و طبقه بندی شود در غیر این صورت وضعیت مردم نه تنها بهبود نخواهد یافت بلکه بدتر هم خواهد شد.

وی با بیان اینکه کاهش تعرفه ها، برگ برنده برای دولت محسوب نمی شود، اظهار داشت: دولت باید چالش های موجود در این راه را رفع کند چرا که اگر تعرفه ها افزایش نیابد اتفاق خاصی نخواهد افتاد اما بار سنگین اقتصاد باز هم بر دوش دولت خواهد بود و باز استفاده نا بجها و زیاد از خدمات سلامت، به ضرر دولت تمام خواهد شد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی پایش خدمات سلامت را از وظایف دولت و صدا و سیما برشمرد و گفت: این حق ملت و آرمان های ملت است که مردم به این باور برسند پزشکان حلال مشکلات اقتصادی جامعه نیستند و نباید بیشترین مالیات را داده اما کمترین تعرفه را داشته باشند.

انتهای پیام/ع    

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.