جمعه، 10 فروردین 1403

پیام رییس کل سازمان نظام پزشکی به مناسبت روز جهانی کلیه/ از هر 9 نفر یکی گرفتار

دکتر علیرضا زالی در پیامی به اورولوِژیست ها و نفرولوِِِِِِِژیست ها روز جهانی کلیه را تبریک گفت

پزشکان ایرانی همواره بر قله ی افتخار خوداتکایی ایستاده اند و در سخت ترین شرایط نیز در کنار و همراه مردم بوده و با مهارت مثال زدنی و دانش روزآمد و در رفع آلام هم میهنان خویش از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند. سال هاست که با دست های مهربان و هنرمند اورولوژیست های کشورمان تعداد پیوند کلیه به رقمی بالغ بر چهل هزار رسیده است و سالانه بیش از 2700 پیوند انجام می شود که با فرهنگ غنی اسلامی و نوع دوستی ایرانی آحاد ملت شریف بیش از 60% آن از مرگ مغزی تأمین می شود.

نهم مارس روز جهانی کلیه نامگذاری شده است، بیماری های مزمن کلیه تا سال 2015 میلادی بیش از 36 میلیون نفر از مردم دنیا را با خطر جدی مواجه خواهد کرد؛ بطوری که پژوهش‌های علمی نشان داده اند از هر 9 نفر به ظاهر سالم یک نفر برخی از علائم ابتلا به بیماری های کلیوی مزمن را دارند.

لذا شناسایی زودهنگام و پیشگیری نخستین گام حیاتی برای کاهش عوارض بیماری های مزمن است. امروزه بیش از 5/1 میلیون نفر در دنیا دیالیز خونی یا پیوند کلیه شده اند که در صورت بی توجهی دولت‌ها و مردم این آمار می تواند ظرف چند سال آینده 2 برابر شود.

در اینجا نقش ارزنده پزشکان نفرولوژیست بیش از هر زمان دیگر رخ می نمایاند و مهارت و هنر آنها در بهبودی این گونه بیماری ها و در اقتصاد درمان و بار سنگین مالی ناشی از آنها مشهود است.

این روز را به یکایک همکاران ارجمند تبریک گفته و آرزو می کنم دستان پزشکان ایرانی چون همیشه با عنایت و مدد الهی در کاهش آلام مردم این سرزمین شفابخش باشد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.