پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس نظام پزشکی اصفهان : تاکنون تعرفه واقعی در نظام سلامت وجود نداشته است

رئیس نظام پزشکی اصفهان :  تاکنون تعرفه واقعی در نظام سلامت وجود نداشته است
جوادی با اشاره به این که منابع لازم برای اختصاص بودجه به نظام سلامت در اختیار وزارت بهداشت و بیمه ها قرار نمی گیرد گفت : نظام پرداخت در ایران قادر به پشتیبانی از تعرفه های واقعی پزشکان در عرصه سلامت نیست بنا بر این تا کنون تعرفه واقعی در حوزه بهداشت و درمان نداشته ایم.

عباسعلی جوادی رئیس نظام پزشکی اصفهان در گفت وگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که همواره معضل تعرفه های خدمات پزشکی در نظام سلامت توسط متولیان امر بیان می شود اما در عمل قادر به حل و فصل آن نیستند ؛ بیان داشت : منابع لازم برای تخصیص اعتبارات به نظام سلامت در اختیار وزارت بهداشت و بیمه ها قرار نمی گیرد و نبود نظام ارجاع و سطح بندی خدمات نیز دلیل دیگری برای عدم اجرای این مهم است.

وی با تاکید بر این که تعرفه های نظام سلامت ایران نسبت به همه جای دنیا بسیار پایین است ، افزود : نظام پرداخت در کشور ما توان مالی لازم را برای پرداخت مطالبات پزشکان ندارد و تا کنون نتوانسته ایم تعرفه واقعی خدمات پزشکی را تدوین و تبیین کنیم.

وی با اشاره به این که در سایر کشورها که نظام بیمه و پرداخت کاملی دارند بیمار نمی تواند به هر پزشکی برای درمان خود مراجعه کند ادامه داد : در کشور ما بیمار آزاد است تا برای درمان بیماری خود به هر پزشکی که دلش می خواهد مراجعه کند و این در حالی است که باید نظام ارجاع و سطح بندی خدمات را به درستی پیاده کنیم .

عضو شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد : اگر نظام ارجاع در سیستم سلامت به درستی اجرا شود پزشکان متخصص و فوق تخصص با تعداد بیمار کمتری برای ویزیت مواجه می شوند که در نتیجه نظام پرداخت هم می تواند مطالبات پزشکان را به موقع و به مقدار کافی بپردازد.

جوادی با ابراز تاسف از این که در کشور ما افراد برای هر بیماری پیش پا افتاده ای ابتدا به متخصص یا فوق تخصص مراجعه می کنند ا دامه داد : با وجود چنین سیکل معیوبی دولت قادر به پرداخت مطالبات پزشکان نیست چون نمی تواند بابت هر بیماری ساده وجهی را به متخصص یا فوق تخصص پرداخت کند.

*** تعرفه واقعی حاصل نظام ارجاع و سطح بندی خدمات

وی با تاکید بر این که با وجود نظام ارجاع و سطح بندی خدمات می توان حقوق پزشکان را متعادل کرد ، اذعان داشت : هر ساله کارشناسان با ضرب و تقسیم به عددی در مورد تعرفه ها می رسند که نه تنها افزایش آن  علمی نبوده بلکه واقعی هم نیست لذا هم بیمار و هم سازمان های بیمه گر توان پرداخت آن را ندارند.

وی افزود : 12 یا 15 درصد افزایش در خصوص تعرفه خدمات پزشکی نظام چانه زنی را بوجود می آورد و سرانجام راه به جایی نمی برد و این چالش ها سبب می شود که هر سال تعرفه های پزشکی دیرتر از موعود خود اعلام شود .

وی با بیان این که مالیات پزشکان هر سال از فروردین ماه مطابق با تعرفه جدید برای آن ها محاسبه می شود اظهار داشت : این امر موجب ضرر جامعه پزشکی می شود زیرا تعرفه ها در خرداد یا تیرماه اعلام می شود اما از فروردین ماه طبق تعرفه جدید باید مالیات پرداخت کنیم که عادلانه نیست.

*** آموزش نامناسب حاصل تلفیق نظام درمان و آموزش

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با گلایه از این که تلفیق نظام آموزش با درمان نتیجه مناسبی را برای آموزش دستیاران گروههای مختلف پزشکی بدنبال ندارد ، بیان داشت : با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت بیمارستان های دولتی آموزشی پر از بیمار برای درمان شده است بنا بر این آموزش دانشجویان در رده دوم قرار گرفته است.

وی افزود : با وضعیت موجود دانشجویان کمتر مریض آموزشی دارند  در حالی که اینترن ها و رزیدنت ها در طول روز بیماران زیادی را ویزیت می کنند اما بیماری ها روتین و یکنواخت است و استاد هم وقت نمی کند به آموزش بپردازد چون سرگرم درمان بیماران است.

جوادی تصریح کرد :  برای آموزش اصولی و درست باید بیمارستان های آموزشی و درمانی از یکدیگر جدا شوند و یا بیمارستان های آموزشی بیماران کمتری را برای درمان پذیرش کنند و امر درمان به سایر بیمارستان های دولتی غیر آموزشی سپرده شود.

وی این نوع آموزش به دستیاران و دانشجویان پزشکی را آسیب به سلامت مردم عنوان کرد و گفت :  اینترن و رزیدنت بعد از فارغ التحصیلی باید وارد بازار کار شوند و این در حالی است که طی دوره آموزش خود در مورد بیماری های روتین تخصص لازم را کسب کرده اند اما در مورد یک بیماری خاص شاید آموزش لازم را کمتر دیده و یا ندیده باشند.

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.