پنجشنبه، 30 فروردین 1403

حال عمومی داروخانه ها خوب نیست

حال عمومی داروخانه ها خوب نیست
عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که وضعیت اقتصادی داروخانه های کشور خوب نیست ؛ گفت: نیازمند تزریق بودجه به بخش دارویی کشور هستیم تا گردش نقدینگی حوزه دارویی بویژه داروخانه ها به حالت عادی بازگردد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ، دکتر یدالله سهرابی عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه زنجیره تامین دارو از تامین مواد اولیه گرفته تا تولید وتوزیع و فروش آن در داروخانه ها با مشکلات اقتصادی مواجه است ، بیان کرد: نبود گردش مالی مناسب سبب شده تا شاهد یک سیکل معیوب در زنجیره تامین دارو بویژه داروهای یونیک باشیم که جایگزین و مشابهی هم ندارند.

وی افزود: در صورت بروز  شرایط کمبود دارو افراد اقدام به ذخیره داروهای مورد نیاز خود برای چند ماه آتی می کنند که این کار سبب آسیب بیشتر به حوزه تامین دارو می شود .

وی با بیان اینکه برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که دارو به موقع در اختیار مصرف کننده نهایی یعنی بیماران قرار گیرد ، ادامه داد: عدم پرداخت به موقع بیمه ها و بدهی داروخانه های بخش دولتی به شرکتهای توزیع دارو سبب شده تا زنجیره تامین دارو با عدم گردش نقدینگی مواجه باشد که این فشار بیشتر بر روی داروخانه ها بخش خصوصی احساس می شود.

به گفت دکتر سهرابی نزدیک به 85 درصد داروخانه ها از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیستند و در بخش داروهای خارجی با در نظر گرفتن مارژین کم دارو حتی داروسازان از جیب خود سوبسید هم می دهند.

عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد : با وجود افزایش هزینه ها از جمله حامل های انرژی و حقوق و دستمزدها گردش مالی بسیاری از داروخانه ها با مشکل مواجه شده بطوری که اقدام به تعدیل نیروهای انسانی خود کرده اند و این درحالی است که مسئولان امر باید توجه بیشتری به حوزه دارویی داشته و با تزریق بودجه منطقی مانع ورشکستگی فعالان ا ین عرصه شوند.

وی خاطرنشان کرد : بخش خصوصی در قسمت سرپایی نهایت همت و تلاش خود را می کند تا با وجود تمامی مشکلات مالی خدمات مورد نیاز بیماران را به آنها ارائه دهد اما بدون هماهنگی و حمایت سازمان های بیمه گر و بخش دولتی نمی توان برای مدت طولانی به این رویه ادامه داد زیرا عدم پرداخت به موقع بیمه ها و بدهی بخش دولتی به شرکتهای تولید و توزیع فشارها را بر بخش خصوصی مضاعف می کند، بدون اینکه پشتوانه مالی برای حمایت از داروخانه های این بخش وجود داشته باشد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.