پنجشنبه، 9 فروردین 1403

جامعه پزشکی مطالبه گر حقوق صنفی و قانونی خود است

جامعه پزشکی مطالبه گر حقوق صنفی و قانونی خود است
نایب رئیس اول شورای عالی سازمان نظام پزشکی؛ بازگشت اختیار تعرفه گذاری در بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکي را مطالبه اعضاء سازمان نظام پزشکی عنوان کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی؛ دکتر گل علیزاده نایب رئیس اول شورای عالی سازمان نظام پزشکی گفت: بر اساس قانون نظام پزشکی مصوب سال 83 و به استناد ماده 5 همین قانون ارکان مختلف سازمان نظام پزشکی اعم از مجمع عمومی، شورای عالی نظام پزشکی ،رییس کل ،هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان ها و شورای هماهنگی استانی ،هیات های انتظامی،بازرسان و صندوق  رفاه و تعاون شکل گرفته و در حال فعالیت هستند.
وی با تاکید بر لزوم انجام اقدامات موثر ارکان مختلف سازمان نظام پزشکی برای تحقق اهداف شش گانه مصرح در ماده 2 قانون، بیان داشت: نحوه شکل گیری ساختار سازمان نظام پزشکی، از پائین به بالا بوده به این معنی که در وهله اول انتخابات در سطح شهرستان های واجد شرایط برگزار می شود و پس از آن با انتخاب هیئت مدیره و معرفی نماینده از طرف هیئت مدیره ها به مجمع عمومی، هیءت رییسه مجمع، رئیس کل، اعضای شورای عالی و بازرسان انتخاب می شوند.
یکی از وظایف مهم مجمع عمومی به استناد بند الف ماده7 قانون تصویب سیاست های کلان پیشنهادی شورای عالی است.
رییس کمیسیون نظارت ماده 15 سازمان نظام پزشکی افزود:
به استناد تبصره یک ماده 13 قانون ،رییس نظام پزشکی شهرستان همان وظایف و اختیارات رییس کل به استثنای وظایف خاص رییس کل را دارا می باشد و نظام پزشکی شهرستان نیز به استناد بند الف ماده 16 قانون کلیه اختیارات و وظایف سازمان به استثنای مواردی که در صلاحیت رییس کل،مجمع عمومی و شورای عالی می باشد را در محدوده شهرستان مربوطه داراست و می بایست بر اساس آیین نامه داخلی جلسات هیءت مدیره که مصوب دوره اخیر شورای عالی می باشد فعالیت نماید.
 
وی افزود:شورای هماهنگی استانی به حکم ماده 25 قانون تشکیل شده و وظایف آن طبق ماده 26 قانون مشخص شده که نظارت بر عملکرد نظام پزشکی شهرستان های استان، انتخاب اعضای هیئت انتظامی تجدید نظر،رسیدگی به تخلفات انضباطی هیات مدیره نظام پزشکی شهرستان ها و اراءه آن به شورای عالی و برقراری هماهنگی لازم بین نظام پزشکی شهرستان ها و رسیدگی به اختلافات داخلی آنها از آن جمله می باشد
به گفته دکتر گل علیزاده ، رئیس شورای هماهنگی استان به استناد ماده 25 قانون، همان رییس نظام پزشکی مرکز استان می باشد .
بر اساس تبصره یک ماده 3 آیین نامه نحوه تشکیل و فعالیت شورای هماهنگی استانی،شورا موظف است گزارش نظارتی خود را هر شش ماه یک بار کتبا به رییس کل سازمان اعلام کند.
وی با اشاره به برگزاری اولین جلسه مسءولین ارکان سازمان نظام پزشکی با روسای شورای هماهنگی استان ها در سالجاری که در تاریخ 5 اردیبهشت سال 98 برگزار شد، تصریح کرد: مسائل مطروحه در این جلسه با توجه به مکاتبات رئیس کل سازمان با نظام پزشکی شهرستان ها در اواخر سال گذشته و نیز مکاتبه با روسای شورای هماهنگی استانی در فروردین امسال و دریافت نقطه نظرات نظام پزشکی شهرستان ها ،اولویت بندی شده و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
دکتر گل علیزاده با تاکید بر لزوم هم اندیشی سازمان نظام پزشکی با نظام پزشکی شهرستان ها و شورای هماهنگی استانی درخصوص مسائل روز این حوزه، اظهار داشت:
از مواردی که توسط نظام پزشکی ها مطرح شده بود می توان به موارد زیر اشاره کرد
بحث تعرفه اولین و مهمترین مطالبه همکاران بود. لازم به ذکر است پس از اعلام تعرفه های جدید مکانیزم تعیین تعرفه، عدم تشکیل شورای عالی بیمه سلامت بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه ،عدم دعوت از سازمان در جلسه و نهایتا عدم همخوانی میزان رشد تعرفه با نرخ تورم و میزان افزایش حقوق و دستمزد به شدت مورد انتقاد همکاران قرار گرفت.
حاضرین متفق القول بر این عقیده بودند که قیمت واقعی خدمات می بایست احصاء و اعلام شود تا واقعیت ها برای مسوولین و مردم روشن شده و در افزایش تعرفه ها و نزدیکتر شدن آن به قیمت واقعی خدمات می بایست کمترین فشار بر دوش مردم آمده و توسط بیمه ها جبران شود.
وی مالیات را دومین موضوع مورد بررسی در این جلسه عنوان کرد و گفتمتاسفانه با توجه به شایعه پراکنی ها و اخبار کذب منتشر شده درخصوص فرار مالیاتی و طرح مباحث فرعی نظیر کارتخوان و ...، همکاران درخواست پیگیری و مطالبه حقوق اعضاء از سازمان نظام پزشکی را داشته و خواستار برقراری عدالت مالیاتی، لحاظ مطالبات چندین ماهه جامعه پزشکی در اخذ مالیات بر درامدی که حاصل نشده و نیز منظور کردن عدم رشد تعرفه در جز حرفه ای و رشد ناچیز مبلغ ویزیت(6 تا 8 درصد) در قبال نرخ تورم و افزایش حقوق و دستمزد پرسنل شاغل در مطب و موسسه تشیخصی و درمانی در محاسبه مالیات شدند.
نایب رئیس اول شورای عالی سازمان نظام پزشکی، استقرار معاونت پارلمانی را از دیگر خواسته همکاران خواند و افزود: خوشبختانه  این کار توسط رئیس کل سازمان نظام پزشکی انجام شده و امیدواریم معاون پارلمانی با توجه به اختیارات خود، زمینه ساز تعامل و ارتباط هر چه بیشتر و موثر بین سازمان نظام پزشکی با سایر دستگاه ها و به ویژه مجلس باشد.
به گفته وی بازگشت اختیار تعرفه گذاری به سازمان نظام پزشکی که در قوانین برنامه این اختیار از سازمان سلب شده و نهایتا در ماده 9 احکام داءمی برنامه های توسعه کشور آمده موضوع بعدی این جلسه بود.
 
دکتر گل علیزاده در ادامه به مطالبه دیگر نظام پزشکی ها در خصوص تقویت روابط عمومی سازمان به عنوان مهمترین پل ارتباطی بین سازمان نظام پزشکی با مردم،مسءولین و جامعه پزشکی یادآور شد: متاسفانه در سنوات اخیر عملکرد روابط عمومی سازمان آن طور که باید و شاید خوب نبوده و تقویت این بخش از سازمان به عنوان یکی از خواسته ها و مطالبات این جلسه مطرح شد که رییس کل سازمان نیز بر اصلاح آن تاکید ورزیدند.
وی اذعان کرد: رسیدن به جایگاه واقعی سازمان نظام پزشکی در نظام سلامت و استفاده از ظرفیت های قانونی موجود برای تحقق اهداف، تعامل با وزارت کشور و شهرداری ها درخصوص مواردی نظیر عوارض،تبلیغات، استقرار مطب در محل مسکونی، پسماند ها و ... ، حل تداخلات بین رشته ای و پیگیری جدی پرداخت مطالبات از سازمان های بیمه گر به ویژه تامین اجتماعی از دیگر موضوعات مطرح شده بودند .
دکتر گل علیزاده ادامه داد: باتوجه به اینکه فرمت قراردادهای سازمان های بیمه گر پایه با مطب ها ،موسسات و مراکز تشخیصی و درمانی توسط شورای عالی بیمه تنظیم شده، اصلاح فرمت این قراردادها از دیگر مطالبات بود.
به گفته وی،پیگیری تفویض برخی اختیارات به سازمان نظام پزشکی به استناد ماده45 قانون به ویژه درخصوص مسائلی مثل بازآموزی ها، نظارت، صدور پروانه موسسات و ... هم از مطالبات جدی همکاران بود.
نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به اهمیت تعامل سازمان نظام پزشکی با قوه قضائیه و این که مطالبه همکاران نیز بود، تصریح کرد: این موضوع  در جلسه قبل شورای عالی مطرح شده و مقرر گردید رئیس کل سازمان درخواست دیدار با رئیس سازمان قوه قضائیه را پیگیری نمایند که مکاتبه لازم از سوی ایشان انجام شده است.
دکتر گل علیزاده، بیان داشت: ضرورت تحقق نظام ارجاع و پزشک خانواده در کل کشور با مشارکت فعال سازمان نظام پزشکی ، ارتقای اخلاق حرفه ای و برخورد جدی با افراد متخلف،جدی تر گرفتن آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاه ها و همچنین حضور فعال سازمان در شوراها و کمیته های سیاست گذار نظام سلامت کشور، تقویت نظام پزشکی شهرستان ها و تفویض اختیارات به آنها برای کاهش تمرکز گرایی از دیگر موضوعات مطرح شده بود.
وی گفت: امیدواریم سازمان نظام پزشکی با برنامه های مدون و لحاظ موارد ذکر شده در این جلسه بتواند در جهت پیگیری حقوق بیماران و جامعه پزشکی با همکاری و تعامل سازنده با سایر دستگاه ها از جمله وزارت بهداشت بیش از پیش کوشا بوده و با رفع موانع و مشکلات فراروی همکاران ،کاری کند که تنها دغدغه همکاران خدمت به دردمندان و درمان بیماران باشد.
 
نایب رئیس اول شورای عالی سازمان نظام پزشکی، در پایان اظهار امیدواری کرد که از این پس این جلسات هر 4 ماه یکبار برگزار شود و افزود : باتوجه به درخواست روسای نظام پزشکی شهرستان ها و اهمیت برگزاری چنین جلساتی، سعی بر این است که امسال روز قبل یا بعد از مجمع عمومی، اجلاس روسای نظام پزشکی شهرستان ها با حضور مسءولین ارکان سازمان، معاونین و سایر مسءولین از دستگاه ها و سازمان های مرتبط با برگزاری پنل های تخصصی برگزار شده تا برنامه های جاری سازمان،مسائل و دغدغه های همکاران به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم تبیین گردد

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.