پنجشنبه، 9 فروردین 1403

جامعه پزشکی در سخت ترین شرایط نقطه امیدمردم بوده است

جامعه پزشکی در سخت ترین شرایط نقطه امیدمردم بوده است
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که سلامت محور بی بدیل تحقق توسعه در تمامی ابعاد جامعه است ، گفت : جامعه پزشکی مسئولانه در سخت ترین شرایط همواره نقطه امید مردم بوده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر منصور جعفری نمین رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نخستین دوره مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان نظام پزشکی که در دوره جدید کاری این سازمان مورخ 18 و 19 مردادماه درمحل انستیتو پاستور ایران برگزار شد خطاب به سیاستگذاران و مقامات ارشد اجرایی کشور بیان کرد: جامعه پزشکی متدینانه و صبورانه با حاکمیت و نظام سلامت همراهی کرده در حالی که سهم مشارکت این قشر در تناسب واقعی خود قرار نگرفته و شاهد آسیب های پیدا و پنهان با توجه به مشکلات و شرایط نامساعددر بخشهای مختلف کشور بوده ایم .

وی افزود : انتظار جامعه پزشکی نگاه منطقی ، عدالتخواه و کارشناس محور به مسائل است و بی توجهی به معضلات آسیب جدی به نظام سلامت وارد می کند.

وی به مباحث مالیات ، تعرفه های نامناسب و معوقات جامعه پزشکی اشاره کرد و  ادامه داد : عدم مشارکت نخبگان و نمایندگان جامعه پزشکی درتدوین طرح ها و لوایح مهم از جمله طرح تحول سلامت یکی از معضلات موجود است درحالی که باید درک صحیح و اصولی از شرایط وجود داشته باشد و ضمن اولویت دادن به هم افزایی و بهبود تعاملات متقابل و همچنین به رسمیت شناختن حقوق سازمان نظام پزشکی اقدامات اساسی انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد سازمان نظام پزشکی طی یکسال گذشته ، تصریح کرد : مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در انتخاب ارکان سازمان نظام پزشکی دارای نقش اساسی است و ضمن ارزیابی گزارشات مطالبات لازم را گوشزد می کند و در نقد و نظارت بر کارهای سازمان نظام پزشکی دارای آزادی عمل است.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد : ارتباط بدنه جامعه پزشکی بویژه مجمع عمومی با ارکان اجرایی سازمان در سطح مطلوبی نیست و باعث بی اطلاعی نظام پزشکی استان ها از مرکز شده است.

دکتر جعفری نمین به عدم تشکیل جلسه روسای شورای هماهنگی ، عدم اجرای کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت و اختلافات بین رشته ای و سایر مشکلات موجود در بدنه جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: تمامی این مسائل ایجاب می کند تا سازمان نظام پزشکی تحرک بیشتری داشته و مواضع خود را نسبت به این معضلات بطور شفاف به مسئولان مربوطه و حاکمیت گوشزد کند.

وی خاطرنشان کرد : حفظ استقلال و شان سازمان نظام پزشکی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گرفته و با توجه به این که شرح وظایف منتخبین در قانون مشخص شده است هرگونه معطلی در انجام وظایف و دخالتهای خارج از چارچوب قانونی آسیب زا خواهد بود.

 **شاهد سیر نزولی اخلاق درجامعه هستیم

دکتر ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به این که اخلاق در جامعه بیش از هر چیز دیگری نیازمند توجه است ، بیان کرد : طی سالهای اخیرمتاسفانه جامعه با سیرنزولی اخلاق مواجه بوده و ما به عنوان جامعه فرهیخته کشور باید منادی اخلاق باشیم و سقوطی در این زمینه نداشته باشیم .

وی افزود : در هر گردهمایی به هر مناسبتی که تشکیل می شود باید مسئله اخلاق در راس سایر امور قرار گیرد و جامعه پزشکی در این زمینه باید سرآمد باشد چرا که عمر پزشکی به اندازه عمر بشر است و برای شناساندن آن هم نیازی به نامگذاری روزی به نام روزپزشک نداریم .

وی در بخش دیگر سخنان خود به ارائه گزارش عملکرد سازمان نظام پزشکی در طی یکسال گذشته پرداخت و گفت : سازمان نظام پزشکی با 11 میلیارد تومان بدهی به مراجع مختلف تحویل گرفته شد که با این اوصاف در مقام آن برآمدیم  تا از هر گونه مخارج اضافی جلوگیری و پیگیری های لازم درجهت تحقق درآمد ها نیز انجام شود .

وی ادامه داد : چابک سازی لازم صورت گرفته و کار مراجعان به سازمان نظام پزشکی در کمترین زمان ممکن انجام می شود . برای تخلفات اداری دستورالعمل های لازم تهیه و همچنین درخصوص مشکلاتی که با شهرداری تهران وجود داشت رایزنی های مورد نظر انجام شده است.

 

دکتر فاضل در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات جامعه پزشکی اظهار کرد : کمیته بازنگری قانون سازمان نظام پزشکی تشکیل و شورای حقوقی سازمان نظام پزشکی نیز احیا شد تا حتی المقدور مراجع متعدد رسیدگی به تخلفات حرفه ای کاهش یافته و تجمیع رسیدگی به آنها در سازمان نظام پزشکی در نظرگرفته شود .تبدیل مجازات زندان پزشکان به مجازات های جایگزین با استفاده از اختیارات قضات محترم و قبول بیمه نامه مسئولیت پزشکی به عنوان وثیقه در دادگستری و پیگیری مشکلات حقوقی پزشکان و تفاهم نامه با هدف حفظ جایگاه اعضای سازمان و پرداخت مالیات با شیوه ای عادلانه از جمله کارهای انجام شده در راستای کاهش معضلات جامعه پزشکی است.

وی یاد آورد شد : با توجه به افزایش اختلافات بین رشته ای،  سازمان نظام پزشکی نقش فعالی در رفع این اختلافات داشته است که از آن جمله می توان به تلاش برای رفع اختلافات بین رشته ای زنان و رادیولوژی ، زنان و مامایی ، پوست و پزشکان عمومی و گروههای علوم آزمایشگاهی اشاره کرد.

 

**نیازمند برنامه ریزی کلان در مجامع هستیم

دکتر محمد رضا ظفرقندی رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی انتخابی ترین ، مدنی ترین و ملتی ترین جمع پزشکی کشور است ، اظهار کرد : ارتباط مهمی بین اقتصاد ، سیاست و پزشکی وجود دارد زیرا وقتی روابط خارجی خوبی نداشته باشیم نمیتوانیم روابط خودساخته داشته باشیم بنابراین تجهیزات خوبی هم نخواهیم داشت بنابراین باید کلان تر در مجامع برنامه ریزی داشته باشیم و به حکم وظیفه انسانی باید وارد این مقولات شده و تنها نظاره گر نباشیم.

وی به تشکیل 11 جلسه شورای عالی در دوره کاری جدید و 154 مصوبه این شورا  اشاره کرد و افزود : بازنگری آئین نامه تاسیس مطب و دفاتر کار و دستورالعمل فعالیت اتباع خارجی و همچنین عضویت افتخاری در سازمان نظام پزشکی از جمله برنامه های آتی شورای عالی سازمان نظام پزشکی است .

**عدالت بین رشته های مختلف پزشکی وجود ندارد

دکتر لاله تدین عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ضمن ارائه گزارش هیئت رئیسه مجمع به معضلات جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت : یکی از معضلات جامعه پزشکی بحث تعرفه های کارشناسی نشده است که مجمع عمومی موضع خود را در این رابطه اعلام و زمینه سازی و چاره اندیشی برای تعرفه های سال 97 انجام شد ضمن آن که اهانت و فشارها به جامعه پزشکی پذیرفته نیست و درخواستها و مطالبات مجمع در قالب نامه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شد . افزایش  5درصدی تعرفه ها با نرخ تورم هم خوانی نداشته و لذا مورد تایید مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی نیست.

وی با اشاره به این که جامعه پزشکی مانند کشتی چند طبقه است ، افزود : در جامعه پزشکی عدالت بین رشته های مختلف وجود ندارد و به کیان این جامعه آسیب وارد شده ا ست در حالی که باید تلاش ها بر محور تعالی این قشر فرهیخته باشد .

وی ادامه داد: مشکلات متعددی به مطالبات جامعه پزشکی افزوده شده و مانندگره کوری است که باز نمی شود که شاید بخشی از آن به خود جامعه پزشکی بازگردد که از انسجام لازم برخوردار نیستند و بخشی هم مربوط به ارکانی است که اعتقاد داریم باید تلاشهای لازم را انجام دهند .

به گفته دکتر تدین جامعه پزشکی در دوران جنگ تحمیلی قداست و ایثار خود را برای سالیان سال نشان داد و با رعایت اخلاق و  مهارت حرفه ای و علمی خود باید این راه را ادامه دهد.

 

**عدالت بین رشته ای و درون رشته ای باید به نحو مطلوبی ایجاد شود

دکتر محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز یکی از اهداف راهبردی سازمان نظام پزشکی را ایجاد عدالت بین رشته ای عنوان کرد و گفت : سازمان نظام پزشکی سالیان سال به دنبال تحقق این هدف است که بتواند بحث عدالت در درآمد ، عدالت در جایگاه و منزلت اجتماعی را به نحو مطلوب پیگیری کند و یکی از راهکارهای تحقق این امر ایجاد زیرساختهای لازم است که در این مسیر اقتصاد سلامت از اولویت خاصی برخوردار است.

وی افزود : دو محور اساسی را در دستور کار قرار داریم یکی فهرست خدمات رایج کشور است که بایدبا مشارکت انجمن های علمی تخصصی انجام شود و دیگری نسبت های بین این خدمات است که مهمترین رکن  محسوب می شود و مطالبه سالیان سال جامعه پزشکی است که عدالت بین رشته ای و درون رشته ای به نحو مطلوبی ایجاد شود.

وی تصریح کرد : نظام پزشکی محوریت کار را در دست گرفته است و با مصوبه شورای عالی اقداماتی را در تدوین کتاب ارزش نسبی خدمات انجام داده است که دو کتاب تحت عنوان خدمات رایج پزشکی و دیگری ارزش نسبی خدمات را مورد بررسی و مطالعه قرار داد و لازم دیدیم اقدامات انجام شده را در مجمع عمومی به استحضار اعضا برسانیم.

دکتر جهانگیری همچنین به بحث امضای الکترونیک اشاره کرد و یاد آور شد:  اسناد الکترونیک  باید با استناد به امضای الکترونیک شناخته شوند و با موافقت قوه قضائیه و وزارت بهداشت موفق به انجام این کار شدیم و تاکنون برای  5هزار نفر از اعضای سازمان تامین اجتماعی امضای الکترونیک و کارت هوشمند صادر شده است و متعهد شدیم تا پایان سال این امر را در کشور فراگیر کنیم.

انتهای پیام

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.