ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

بقای آزمایشگاهها دچار تزلزل شده است

بقای آزمایشگاهها دچار تزلزل شده است
رییس کل سازمان نظام پزشکی با انتقاد از غیرواقعی بودن تعرفه خدمات آزمایشگاهی بیان داشت: بقای آزمایشگاهها دچار تزلزل شده است به طوری که دور از انتظار نیست اگر با همین مدل به کار خود ادامه دهند در آینده نزدیک شاهد سرنوشت تلخ و مختوم آنها باشیم.
 

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی در هجدهمین همایش سالانه آسیب شناسی و طب آزمایشگاه با اشاره به این که پاتولوژی در کشور ما از شالوده خوبی برخوردار است گفت :با توجه به شرایط موجود این رشته پذیرای تحولات نوین در عرصه آکادمیک است و این توانایی را دارد تمام شاخه های در حال پیشرفت را دربرگیرد.

وی با اشاره به این که بسیاری از مسائل مربوط به این حوزه طی سالهای اخیر مورد غفلت واقع شده است افزود : باید نگاه سنتی به این رشته را تغیر دهیم چرا که جایابی و هویت پاتولوژی در نظام سلامت ما متناظر با پیشرفت های نوین نیست .

وی با بیان این که در گذشته نگاه به متخصصان آسیب شناسی محدود به واگذاری یکسری دیتاها و اعلام نتایج از سوی آن ها بود ادامه د اد : امروز نگاهها نسبت به متخصصان این رشته اینگونه نیست و پیچیدگی فرآیند تشخیص و درمان به گونه ای است که پاتولوژیست ها یکی از اجزای درمانی و تشخیصی  محسوب می شوند.

زالی به نقش مشاوره ای پاتولوژیست ها در فرآیند های تشخیص و درمان اشاره کرد و بیان داشت : این همکاران به عنوان کنشگران فعال و داینامیک در عرصه سلامت فعالیت می کنند ، لذا باید به سمتی حرکت کنیم تا خصلت های اجتماعی و حرفه ای در این نسل تقویت شده و در مدیریت لابراتوارها تاثیر گذار باشند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن تاکید بر جایگاه پاتولوژیست ها در نظام سلامت اذعان داشت : باید زمینه را برای مشارکت آنها در برنامه ریزی های مختلف فراهم کنیم از جمله این که در صدور بخشنامه یا تدوین آیین نامه ها از نظرا ت فنی این گروه به عنوان صاحبان اصلی فرآیند استفاده شده و صرفا نگاه آرشیوی به نظرات آنها نداشته بلکه شاهد تبلور آن در سیاستگذاری ها باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات متعدد آزمایشگاهها اظهار داشت :بقای آزمایشگاهها دچار تزلزل شده است به طوری که دور از انتظار نیست اگر با همین مدل به کار خود ادامه دهند در آینده نزدیک شاهد سرنوشت تلخ و مختوم آنها باشیم.

زالی با انتقاد از انجماد رشد تعرفه های آزمایشگاهی و غیرواقعی بودن آن خاطرنشان ساخت : بقای بسیاری از آزمایشگاهها وابسته به بیمه هاست و مردم نیز توان پرداخت هزینه های این حوزه را ازجیب خود ندارند بنابر این باید بیمه ها حمایت بیشتری از آزمایشگاهها داشته باشند .

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که آزمایشگاهها باید چالاکی و چابکی اقتصادی خود را حفظ کنند اذعان داشت : برای حفظ کیفیت خدمات آزمایشگاهی باید مسائل اقتصادی آن ها حل و فصل شود زیرا اقتصاد وابسته به بیمه و دیرکرد پرداخت ها جو ناامیدی و یاس را بر آزمایشگاهها حاکم کرده است.

وی به رشد منطقی تعرفه خدمات آزمایشگاهی و بهنگام سازی آن ها اشاره کرد و ابراز داشت :نباید نگاه صرف هزینه ای به آزمایشگاهها داشته با شیم و اگر یک کنشگر علمی با تعالی در حوزه سلامت محسوب می شوند باید مباحث تجمیع آزمایشگاهها کنار گذاشته شده و از توان ، مهارت و دانش متخصصان داخلی برای اداره امور آزمایشگاهها استفاده شود.

زالی واگذای آزمایشگاهها به شرکت های خارجی را غیر منطقی دانست و گفت : نه تنها از نظر بومی ، مهارتی و دانش خلا در این حوزه  نداریم بلکه جایگاه ممتازی را کسب کرده ایم بنابراین لازم است با تغییر نگاه به متخصصان این عرصه زمینه را برای مشارکت جمعی در تصمیم سازی های کلان حوزه سلامت فراهم کنیم.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.