پنجشنبه، 9 فروردین 1403

بزرگداشت روز جهانی مامایی و پیام رییس کل سازمان نظام پزشکی

مراسم بزرگداشت روز جهانی مامایی بیستم اردیبهشت ماه با حضور جمع کثیری از ماماهای کشور برگزار می شود

پنجم ماه می هر سال فرصتی است تا به قشر زحمتکشی که ارمغان حیات را با دستان خویش لمس می‌کنند، تبریک گفت و به یاد آورد مشقت‌ها، بیدار خوابی‌ها و استرس‌هایی را که یک گروه ایثارگر با بازده مادی اندک به جان خریده است.

از طلوع نخستین لحظه‌های آفرینش و خلقت هستی تا به امروز، از عرصه‌های پیدایش تمدن‌های ابتدایی تا فناوری‌های شگرف اکنون، همیشه و در همه حال، علم و دانش سردمدار و راهگشای بشریت بوده است. در پرتو آگاهی و دانش افزایی، آدمی گره از کار فرو بسته خود می‌گشاید و بر بال اندیشه با خردورزی افق‌های بی‌نهایت و رمزآلود جهان هستی را در برابر دیدگان خویش پدیدار می‌سازد. حاصل این تلاش و کوشش فراهم آمدن بستر زیستنی نیکو و حیاتی طیبه است.

مامایی رشته‌ای است که قدمتی به درازنای تاریخ دارد و همزاد با زاد و ولد ابناء بشر است. با گذشت قرن‌ها پیشرفت‌های علمی و عملی در زمینه تولید مثل مامایی را به یک علم اصیل و مهم در عرصه‌ی تعاملات بشری قرار داده است. به طوری که امروز مراقبت‌های مامایی نقش بسیار مؤثری در ایجاد جامعه‌ای سالم دارد.

اگر چه آموزش همگانی و ارتقای سلامت کار دشواری است اما ترویج زایمان طبیعی و توسعه‌ی بلوک‌های زایمان قطعاً فردایی بهتر را برای هر جامعه نوید می‌دهد. در این راستا با عنایت به سیاست‌های افزایش جمعیت توجه به مامایی و توانمندسازی ماماها و ایجاد شرایط تسهیل بهره‌گیری از خدمات آنان اعم از پوشش‌های بیمه‌ای و رفع مشکلات صنفی در درجه بالای اهمیت قرار می‌گیرد.

شعار روز جهانی ماما یعنی «زنان و نوزادان، قلب مامایی» نشان‌دهنده ظرفیت و توان بالقوه این گروه بزرگ حرفه‌ای است و باید در تحقق اهداف نظام سلامت و جامعه‌ای آباد و پویا از هنرمندی این گروه هر چه بیشتر استفاده کرد.

روز جهانی ماما را به یکایک همکاران ارزشمندی که نخستین نگاه، نخستین نفس، نخستین لبخند، نخستین فریاد، نخستین شوق و نخستین عشق را نظاره‌گر هستند تبریک گفته، درود و سپاس خود را نثار همه‌ی آنهایی می‌کنم که با تحمل لحظه‌های دشوار سبزی نگاهشان را تقدیم سیمای لطیف نوزادان می‌کنند.

شایان ذکر است مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما توسط سازمان نظام پزشکی در روز دوشنبه بیستم اردیبهشت ساعت 9 صبح برگزار می شود.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.