پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو شورایعالی نظام پزشکی هشدار داد: خطر جدی اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) در نسل نوجوان و جوان/نقش فیزیوتراپیست ها در درمان خطرات جبران ناپذیر اسکولیوز

عضو شورایعالی نظام پزشکی هشدار داد: خطر جدی اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) در نسل نوجوان و جوان/نقش فیزیوتراپیست ها در درمان خطرات جبران ناپذیر اسکولیوز
عضو شورایعالی نظام پزشکی با اشاره به کمبود ویتامین D3، عدم تحرک و پوکی استخوان در نسل جوان به خصوص دختران که ساختار ستون فقرات در آنها از قوام لازم برخوردار نیست، گفت: خطر اسکولیوز در نسل نوجوان و جوان بسیار جدی است.

دکترفرجود شکوهی عضو شورایعالی نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با بیان اینکه دختران جوان امروز، ماداران نسل فردا هستند، اظهار داشت: استفاده طولانی مدت از تکنولوژی های جدید خصوصا بازیهای موبایلی و اپلیکیشن هایی مانند تلگرام و غیره در وضعیت بسیار بد بدنی، موجب فشار بسیار زیاد به ستون فقرات گردنی می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه رواج این تکنولوژی ها و استفاده طولانی از آن ها در دراز مدت، اسپاسم و گرفتگی شدید عضلات گردن، تخریب دیسک مهره‌های گردنی، ایجاد آرتروز زود هنگام و تغییر شکل مهره های گردنی را در پی خواهد داشت که در نهایت موجب تغییر شکل و اسکولیوز کل ستون فقرات می‌شود.

 

*نقش فیزیوتراپیست ها در درمان خطرات جبران ناپذیر اسکولیوز

عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت، چراغ قرمز سلامت را در مورد خطرات جبران ناپذیر اسکولیوز در نسل نوجوان روشن دانست و با اعلام خطر نسبت به این مهم، ابراز داشت: خطر ستون فقرات کج و معوج و معیوب و قوز پشتی در نسل فردا بسیار جدی است و از آن جایی که همیشه پیشگیری مقدم بر امر درمان است، نقش فیزیوتراپ ها در این زمینه بسیار مهم است.

وی در توضیح این بیماری با اشاره به اینکه در این حالت ستون فقرات به صورت غیرعادی (به سمت راست یا چپ) خم شده و موجب ایجاد انحراف متوسط تا شدید می شود، خاطرنشان کرد: هر کدام از اجزای ستون فقرات می توانند در نتیجه اسکولیوز خم شوند اما در بیشتر مواقع در نواحی قفسه سینه (اسکولیوز قفسه سینه) یا ناحیه پایین کمر (اسکولیوز کمری) دیده می شوند.

به گفته شکوهی، اکثر اطفال مبتلا به اسکولیوز، برای درمان نیازی به عمل جراحی ندارند و این مشکل به سادگی و با استفاده از روش هایی مانند بریس، انجام تمرینات درمانی و نرمش های ویژه زیر نظر متخصصان فیزیوتراپیست درمان می شود اما اگر به حال خود رها شود، در آینده می تواند مشکلات جدی در ناحیه ستون فقرات، سینه، لگن، قلب و ریه را درپی داشته باشد.

وی بروز اسکولیوز ها را در 2 نوع عمده عنوان کرد و افزود: گاهی ساختار کمر (ستون فقرات) بیمار عادی است اما به خاطر شرایطی چون تفاوت در طول پا یا گرفتگی عضلات کمری، پشت بیمار دارای انحنا و خمیدگی به نظر می رسد. این انحنا معمولاً خفیف است و در صورت خم شدن فرد به طرف دیگر یا به جلو، از بین می رود، گاهی هم انحراف ایجاد شده در ناحیه کمر ثابت است و با تغییر در وضعیت بدن بیمار اصلاح نمی شود.

رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی در خصوص علائم اسکولیوز در کودکان و تشخیص آن، یادآور شد: شانه ها ممکن است ارتفاع یکسان نداشته باشند و یکی از آنها بالاتر از دیگری قرار گیرد، سر در ناحیه مرکز بدن و بالای لگن قرار نگیرد، قفسه سینه متقارن نبوده و دنده ها ارتفاع های متفاوت داشته باشند و یا تیغه یکی از شانه ها بالاتر و برجسته تر از تیغه شانه دیگر به نظر برسد.

وی ادامه داد: از علایم دیگر می توان به برجسته بودن یکی از دو طرف باسن نسبت به طرف دیگر، قرار نگرفتن لباس به صورت صحیح بر روی بدن، خم شدن بدن بیمار به یک طرف و غیر متقارن و نامساوی بودن طول پاهای فرد نیزاشاره کرد.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه اسکولیوز اغلب در هنگام خم شدن فرد به جلو قابل مشاهده است، گفت: در این شرایط یک برآمدگی در ناحیه کمر (ستون فقرات) ایجاد می شود که می توان برای تشخیص زاویه انحنای ایجاد شده، از عکس برداری رادیولوژی، ام آر آی یا سی تی اسکن برای شدت شرایط و یا احتمال تشدید آن استفاده کرد.  

 

* لزوم ایجاد کمیته ملی پایش و غربالگری ستون فقرات

وی با ارائه پیشنهادی مبنی بر لزوم ایجاد کمیته ملی پایش و غربالگری ستون فقرات، اظهار داشت: دراین کمیته حضور مسئولانی از وزارت بهداشت، اداره آموزش پرورش، انجمن فیزیوتراپی ایران، سازمان نظام پزشکی، صدا و سیما  با نگاه خاص به دختران نوجوان بعنوان مادران نسل فردا ضروری است تا بتوانیم علاج فاجعه را قبل از وقوع آن دریابیم.

این فیوتراپیست، با درخواست از وزیر بهداشت مبنی برتشکیل هر چه سریع تر کارگروهی در این خصوص با مقامات انجمن فیزیوتراپی ایران، اضافه کرد: با تشکیل این کارگروه می توان مقدمات حضور متخصصان فیزیوتراپیست را در خانه های بهداشت جهت غربالگری اسکولیوز در بین نوجوانان در شهرها و روستا ها فراهم کرد البته دراین راستا صدا و سیما نیز با هماهنگی با انجمن فیزیوتراپی و تهیه و تولید برنامه های آموزشی و کاربردی، می تواند در راهکارهای حفاظت از ستون فقرات جهت آگاهی دادن به مردم، نقش موثری ایفا کند.

وی با اشاره به ضرورت امضای تفاهم نامه میان انجمن فیزیوتراپی و و وزیر آموزش و پرورش جهت ارزیابی ستون فقرات نوجوانان در مدارس در ابتدای هر سال تحصیلی، خاطرنشان کرد: با امضای چنین تفاهمنامه ای می توان  ستون فقرات نسل فردای کشور را از ابتدا مورد ارزیابی و درمان توسط متخصصان فیزیوتراپیست قرار داد.

عضو شورایعالی نظام پزشکی ادامه داد: باید ورزش صبحگاهی در تمام سطوح مدارس اجباری و با نظارت دقیق انجام شود، زنگ‌های ورزش مدارس به خصوص در مدارس دخترانه جدی گرفته شود و به والدین آگاهی های لازم در این خصوص از طرف مدارس داده شود تا نظارت بیشتری بر نحوه استفاده مداوم فرزندانشان از انواع تکنولوژی‌ها را داشته باشند.

 

*استفاده از فیزیوتراپی برای درمان و از بین بردن تاثیرات ناشی از اسکولیوز

به گفته وی امروزه از روش های مختلف فیزیوتراپی برای درمان و از بین بردن تاثیرات ناشی از اسکولیوز و نیز بهبود ظاهر بدن بیمار استفاده می شود و فیزیوتراپیست می تواند به بیمار کمک کند تا ظاهر بدن صاف تر و نیز وضعیت تنفسی بهتر داشته باشد. در صورتی که بیمار علاوه بر اسکولیوز دچار مشکلات ستون فقرات باشد، حتما باید توسط تیمی متشکل از پزشکان متخصص و متخصصان فیزیوتراپی برای رفع این مشکلات بهره ببرد.

شکوهی در خصوص اهداف اصلی مورد نظر در روش های درمانی فیزیوتراپی، تصریح کرد: این روش ها شامل متوقف کردن یا کاهش پیشرفت خمیدگی ایجاد شده در بدن بیمار، درمان سندرم درد در ستون فقرات، پیشگیری و درمان مشکلات تنفسی و بهبود زیبایی کلی فرد از طریق اصلاح وضعیت بدن است.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً تیم درمانی شامل پزشک متخصص و متخصصان فیزیوتراپی از بریس برای پیشگیری از پیشرفت انحنای ۲۰۲۵ درجه در ستون فقرات استفاده می کنند اما در مواردی که انحنای ایجاد شده بیشتر از ۴۰درجه باشد، بیمار باید وضعیت پیشرفت انحنای کمر خود را تحت کنترل داشته و این شرایط در طول مدت رشد کودک، از اهمیت خاصی برخوردار است.

عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت با تاکید بر اینکه نتایج این روش درمانی بستگی زیاد به طول مدت استفاده از بریس، نوع بریس و شدت انحنای ایجاد شده در بدن بیمار دارد، ابراز داشت: برای کودکانی که نیاز به بریس دارند، برنامه ای حرکتی می تواند به بهبود وضعیت، پذیرش روش درمان و حفظ وضعیت عضلات در سطح مناسب به نحوی که در طول دوره بعد از برداشتن بریس فعالیت بیمار ساده تر شود، موثر باشد.

به گفته وی، علاوه بر پوشیدن بریس و انجام تمرین های فیزیوتراپی، برخی روش های درمانی دیگر فیزیوتراپی نیز وجود دارند که می توانند به کاهش انحنای ایجاد شده در ستون فقرات و نیز از بین بردن درد احتمالی بیمار در ناحیه کمر، کمک موثری داشته باشند.  

رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی نقش فیزیوتراپیست را در ماساژ و درمان دستی، گرما و سرما درمانی، امواج مافوق صوت، الکترو درمانی، لیزر درمانی، نرمش و تمرینات تخصصی فیزیوتراپی جهت اصلاح ستون فقرات در بیماری اسکولیوز و خصوصا تمرینات تخصصی آن حائز اهمیت خواند و گفت: پیشنهاد می شود تمام افرادی که به نوعی از انحراف ستون فقرات رنج  می برند، جهت مشاوره به نزدیکترین کلینیک فیزیوتراپی محل کار یا سکونت خود مراجعه کنند.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع، الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.