ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

عدم موفقیت دوز پایین واکسن فایزر برای کودکان زیر پنج سال

عدم موفقیت دوز پایین واکسن فایزر برای کودکان زیر پنج سال
نتایج اولیه اعلام شده نشان داده که دوز پایین‌تر از میزان استفاده شده برای بالغین واکسن کروناویروس فایزر – بیونتک پاسخ ایمنی قوی در کودکان 2 تا 5 ساله ایجاد نمی‌کند، این شکستی دلسردکننده که نشان می‌دهد امکان داشتن واکسن برای کودکان کم سن، در زمانی که والدین انتظارش را داشتند، ممکن نیست.

سلامت نیوز - ترجمه از نیویورک تایمز

در آزمایش‌های بالینی در حال انجام، شرکت‌های تحقیقاتی همکار با مجموعه واکسن ساز دوز 3 میکروگرم از واکسن فایزر – بینوتک را که معادل یک دهم دوز بزرگسالان است در کودکان 6 ماهه تا 5 سال آزمایش کردند. به گفته سخنگوی واحد تحقیقات فایزر پس از دو دوز، در کودکان بین 6 ماه تا 2 سال پاسخ ایمنی مشابهی با افراد 16 تا 25 ساله ایجاد شد. اما در کودکان 2 تا 5 ساله این اتفاق نیافتاد. اعلام شده است که سومین دوز واکسن کم با همین میزان پایین در کودکان 6 ماه تا زیر 5 سال آزمایش خواهد شد. اما آنها قصد ندارند دوز بالاتری از واکسن را در کودکان بین 2 تا 5 سال آزمایش کنند.

جریکا پیتس، سخنگوی فایزر گفت: «هدف در اینجا درک پتانسیل محافظتی دوز سوم است. ما در حال مطالعه دوز 3 میکروگرم هستیم و قصد نداریم دوزهای بالاتر را امتحان کنیم.»

کاترین جانسن، رئیس تحقیقات واکسن فایزر، هم گفت که این شرکت قصد دارد به جای دو دوز برنامه ریزی شده اولیه، مجوز «سری سه دوزه» را در کودکان را دریافت کند. او گفت: «اگر این استراتژی بازنگری شده ما با جواب مناسبی روبرو شود، یک رویکرد ثابت واکسن سه دوزه برای همه سنین کودکان را خواهیم داشت.»

این سخنان بر ایده نوظهور در میان بسیاری از کارشناسان تاکید می کند که افراد باید تنها پس از دریافت آنچه که اکنون به عنوان واکسن بوستر «تقویت کننده» در نظر گرفته می شود «کاملاً واکسینه» در نظر گرفته شوند.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که سه دوز از واکسن‌های mRNA ممکن است نسبت به دو دوز، محافظت خیلی قوی‌تری در برابر نوع اومیکرون ایجاد کنند.

در کارآزمایی بالینی در حال انجام، کودکان کمتر از 5 سال حداقل دو ماه پس از تزریق دوز دوم، 3 میکروگرم از واکسن را به عنوان دوز بوستر دریافت خواهند کرد. فایزر – بیونتک همچنین قصد دارند دوز سوم با میزان 10 میکروگرم – یعنی یک سوم دوز بزرگسالان - را در کودکان 5 تا 12 ساله به عنوان دوز بوستر، ارزیابی کنند.

طبق بیانیه این دو شرکت، تغییرات در برنامه کارآزمایی بالینی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا و آژانس دارویی اروپا تایید شده است. این شرکت ها می گویند که به دنبال دریافت مجوز FDA برای تزریق سه دوز واکسن در کودکان زیر پنج سال در نیمه اول سال 2022 هستند.

سازمان غذا و داروی آمریکا هفته گذشته واکسن های بوستر واکسن فایزر – بیونتک را برای نوجوانان 16 تا 17 ساله مجاز اعلام کرد اما فایزر در مورد زمانی که قصد دارد برای مجوز تزریق واکسن بوستر برای کودکان 5 تا 15 سال درخواست دهد، اطلاعاتی اعلام نکرده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا دوز کامل واکسن بزرگسالان را برای ایمن سازی نوجوانان 12 تا 17 سال مجاز اعلام کرده است. این شرکت ها قصد دارند دوزهای تقویت کننده 10 یا 30 میکروگرم را برای ارزیابی ایمنی و تاثیرگذاری در 600 کودک در آن گروه سنی آزمایش کنند.

باید اشاره کرد واکسن‌های ساخته شده برپایه mRNA مثلا فایزر – بیونتک و نیز مودرنا در برخی موارد نادر با بروز مشکلات قلبی در پسران و مردان جوان مرتبط بوده‌اند و این موضوع برخی از کارشناسان را بر آن داشته است تا دوز کمتری از واکسن را برای نوجوانان پیشنهاد کنند.

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.