شنبه، 1 اردیبهشت 1403

دکتر معین در پنجاه و دومین جلسه شورای عالی نظام پزشکی:

نباید تنها به انتظار تولید داخلی واکسن بنشینیم/در اسرع وقت هر چه می توانیم باید واکسن وارد کنیم

نباید تنها به انتظار تولید داخلی واکسن بنشینیم/در اسرع وقت هر چه می توانیم باید واکسن وارد کنیم


رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که تنها ۲ درصد از جامعه ایرانی واکسینه شده اند؛ گفت: باید در اسرع وقت هر چه می توانیم واکسن وارد کرده و مردم را در برابر کرونا مصون نگه داریم. موج  چهارم شیوع کرونا هنوز کاملا" کنترل نشده، احتمال موج بعدی هم وجود دارد و نشستن در انتظار تولید واکسن داخلی، باز هم فرصت طلایی دیگری را از ما خواهد گرفت! 

به گزارش خبرنگار اداره کل روابط عمومی؛ دکتر مصطفی معین در پنجاه و دومین جلسه شورای عالی نظام پزشکی که پنج شنبه مورخ ۳۰ اردیبهشت ماه بصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد با بیان این که هنوز تلفات انسانی زیادی از بیماری کووید ۱۹ داریم و در حال از دست دادن سرمایه های ملی هستیم؛ اظهار کرد: با توجه به شروع واکسیناسیون سالمندان و بیماران خاص، اما اولویت های دیگری مانند اقشار محروم و آسیب پذیر که حدود ۱۵ میلیون نفر بوده و در حاشیه شهرها از کمترین امکانات بهداشتی برخوردارند؛ باید مد نظر قرار گیرد.


وی افزود: فقط حدود ۲ درصد جامعه ایرانی واکسینه شده اند و نباید تنها به انتظار تولید داخلی نشست، میزان واکسیناسیون عمومی در کشور ترکیه ۱۸ درصد و در شیخ نشین های جنوب خلیج فارس بالای ۵۰ درصد جمعیت آن کشورها است، لذا باید در اسرع وقت هر چه می توانیم واکسن وارد کرده و مردم را واکسینه کنیم و در برابر کرونا مصون نگه داریم و از قربانی شدن بیشتر سرمایه های ملی کشور پیشگیری کنیم. 


وی با اشاره به مباحثی که در زمینه واردات واکسن در جزیره کیش جهت خرید و تزریق واکسن توسط افراد متقاضی مطرح شده است؛ تصریح کرد: خصوصی سازی واکسن و نگاه مبتنی بر تبعیض در ارائه خدمات سلامت مطرود است و با ارزش هایی که بخاطر آن انقلاب شد، مغایرت دارد و نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم، زیرا سازمان نظام پزشکی مدافع حقوق جامعه پزشکی و همه شهروندان ایرانی است. 


رئیس شورای عالی نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات دستیاران دوره های تخصصی پزشکی اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در جهت رفع مشکلات آنان انجام شده که معضلات حاد معیشتی و کاری را تا حدودی تعدیل کرده است اما باید توجه داشت که دستیاران دچار مشکلات چند ده ساله مزمن هستند. آنها که در عالی ترین سطح علمی تحصیل می کنند نباید تحت فشار طاقت فرسای ارائه خدمات درمانی باشند و از مسئولیت اصلی خود که آموزش و پژوهش هست بی بهره بمانند. 


معین اضافه کرد : ادامه شرایط غیرمنطقی کنونی علاوه بر فرسایش جسمی و روانی دستیاران، بی تردید افت کیفیت امور تشخیص و درمان بیماران و سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت. 


وی ادامه داد: دستیارانی که باید مشغول آموزش و پژوهش باشند، نباید مورد استفاده ابزاری به عنوان نیروی کار ارزان واقع شوند. دستیاران و کارورزان پزشکی باید در فضائی آکادمیک قرار داشته باشند، آموزش پزشکی از درمان جداشده و مانند همه کشورها به جایگاه طبیعی خود در نظام آموزش عالی باز گردد که این امر مستلزم مطالعه و اصلاح ساختاری عمیق در نظام سلامت در دولت آینده و با کمک کارشناسی سازمان نظام پزشکی و انجام قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی است. 


رئیس شورای عالی نظام پزشکی همچنین با گریزی به مبحث پزشکی از راه دور اذعان کرد: بیش از ۸۰ درصد تلفات انسانی کشور ناشی از بیماری های مزمن غیرواگیر است که تحت تاثیر عوامل مختلف اجتماعی قرار دارد و با راه اندازی زیرساخت ها و تجهیزات پزشکی از راه دور می توان به پیشگیری اولیه از بیماری و مداوای بیماران پرداخت و در وقت و هزینه صرفه جویی نمود ؛ لذا نباید در این زمینه منتظر پیش قدم شدن شرکت های خصوصی باشیم. استفاده از تکنولوژی های دیجیتال و هوش مصنوعی نیز در امور پایش معالجه بیماری ها و تقویت مهارت های خود مراقبتی توسط بیماران نیز از اولویت های نظام سلامت با نگاه به آینده است.


دکتر معین با اشاره به افزایش اختلالات سلامت روان و خشونت و خودکشی در سطح عمومی جامعه و فروپاشی اخلاقی و اجتماعی و خانوادگی که اخیرا" در شکل فجیع فرزند کشی خود را نشان داد ؛خاطرنشان کرد: با توجه به مسائل و معضلات اقتصادی و ضعف سیاست های فرهنگی و مدیریتی که باعث مشکلات و ناهنجاری های عدیده ای در کشور شده، لازم است تمام جامعه شناسان، روانپزشکان، روانشناسان و مراجع سیاستگذاری فرهنگی و برنامه ریزی اجرائی مربوط با حساسیت موضوع را مورد مطالعه و رسیدگی قرار دهند و آسیب شناسانه در جهت رفع آنها اهتمام کنند. 


لازم به ذکر است که سایر مسائل و مشکلات مبتلا به جامعه پزشکی از سوی اعضای شورای عالی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد: 
**ایجاد دفتر دستیاری در سایر شهرستان ها و انتقال مشکلات به دفتر مرکزی 
**امکان استفاده از تخفیف 50 درصدی برای معوقات اعضای سازمان مشروط بر این که تا پایان خرداد ماه 1400 تسویه را انجام دهند 
**اجرای تدریجی نسخه الکترونیک و فراهم نمودن امکانات مالی و ابزاری برای انجام این مهم 
**همکاری بیشتر بیمه ها برای پرداخت های به موقع نسخ کاغذی 
**امکان استفاده پروانه داران از نسخه نویسی الکترونیک 
**ناکارآمدی بیمه های تکمیلی و عدم برخورداری همه مردم از شرایط بیمه ای یکسان 
انتهای پیام 

برچسب ها : شورای عالی
زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.