پنجشنبه، 30 فروردین 1403

ثبت انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در یونسکو

ثبت انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در یونسکو
انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور به عنوان قدیمی ترین نهاد آموزشی و پژوهشی در حوزه غذا و تغذیه در سازمان ملی یونسکو ثبت شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور؛ دکتر جلال الدین میرزای رزاز، رئیس دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشورگفت: پس از اقدامات و ارتباطات لازم و بررسی های بعمل آمده با توجه به سوابق تاریخی و حسن شهرت انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، این مرکز در سازمان ملی یونسکو به عنوان قدیمی ترین نهاد آموزشی و پژوهشی در حوزه غذا و تغذیه در کشور ثبت گردید.


وی با اشاره به قدمت و جایگاه انستیتو تحقیقات تغذیه ای در کشور افزود: انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي کشور در سال1339 بر اساس تصويب هيئت وزيران با نام انستيتو خواربار و تغذيه ايران و آموزشگاه عالي وابسته به آن به صورت سازماني مستقل مرتبط با وزارت بهداري وقت تأسيس شد. در همان زمان اساسنامه  انستیتو به مجلس وقت ارائه و تبدیل به قانون می گردد.

وی ادامه داد: در سال 1370 مطابق با تحولات و پيشرفت هاي جهاني و تغيير نگرش پژوهشي، به موجب مصوبه مجلس شوراي اسلامي و تاييد شوراي نگهبان، انستیتو به نام "انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور" تغییر نام و به صورت مؤسسه‌ي علمي و تحقيقاتي ادامه فعالیت داد. به موجب اين مصوبه، انستيتو بار ديگر موقعيت رسمي خود را به عنوان يك انستيتوي ملي با استقلال حقوقي و مالي بازيافت.


 میرزای رزاز خاطرنشان کرد: تهيه و تأمين مبناي علمي و اطلاعاتي براي كمك به سياستگذاري، برنامه‌ريزي و مديريت اجرايي در جهت تأمين نيازهاي غذايي مردم، تأمين و سلامت توسعه كشور، تربيت متخصصين و كارشناسان مورد نياز براي پيشبرد علوم، طراحي، برنامه‌ريزي و مديريت بخشهاي فني، علمي و اجرايي كشور در ابعاد توليد، تبديل، مصرف غذا و سلامت جامعه، ايجاد آگاهي كافي و مستمر عمومي به منظور گسترش و هدايت فرهنگ غذايي و بهداشتي مناسب از اهداف مهم این مجموعه هستند.


رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: هدف کلی برنامه‌های یونسکو که بر اساس سهیم کردن همة انسان‌ها در دانش پی‌ریزی شده است، پیشبرد فرهنگ، صلح خواهی، توسعة انسانی و توسعة پایدار است.طبق گزارش جهانی تغذیه در سال 2018، مهم ترین چالش های تغذیه ای حال حاضر و پیش روی جهان ما در بر گیرنده  اشکال مختلف سوءتغذیه است، همه میدانیم که سوءتغذیه و بیماری های عفونی دو بخش از یک چرخهی معیوبند که در آن سوءتغذیه منجر به استعداد ابتلا به بیماری های عفونی و ابتلا به بیماری های عفونی منجر به افزایش شانس سوءتغذیه در بیمار می شود. امروزه و با شیوع پاندمی کرونا این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است.


 گفتنی است پیش از این به انتخاب سازمان جهانی بهداشت (WHO)، انستیتو تغذیه برای چهار سال آینده در حوزه‌ی علوم تغذیه و صنایع غذایی پایگاه منطقه‌ای همکاری‌ها در حوزه کشور های مدیترانه‌ی شرقی شد.

 

 

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.